Turisme

Maroto anuncia corredors turístics amb Europa amb PCR en origen i destinació

El protocol europeu que s'aprovarà el 28 de setembre inclou els tests que demanava les Canàries

Espanya ultima acords amb el Regne Unit, Alemanya i els països nòrdics

zentauroepp48897366 reyes maroto190703120848

zentauroepp48897366 reyes maroto190703120848 / Javier Otazu Elcano

3
Es llegeix en minuts
Raúl Sánchez

La ministra de Turisme, Indústria i Comerç del Govern d’Espanya, Reyes Maroto, va anunciar ahir a la seu de Presidència del Govern de les Canàries que el pròxim 28 de setembre els ministres europeus de Turisme aprovaran un nou protocol per reactivar el sector que inclourà els tests PCR de diagnòstic del coronavirus als turistes, tant en origen com en destinació, a fi de crear corredors segurs per intentar salvar la temporada d’hivern. Almenys es negocia amb el Regne Unit i Alemanya i, si és possible, els països nòrdics, segons una informació del diari ‘La Provincia’. 

El president de les Canàries, Ángel Víctor Torres, va recordar que «abans que s’obrís l’espai Schengen, en la conferència de presidents regionals, les Canàries ja van sol·licitar un acord per fer tests PCR als països d’origen, però no va ser possible». «Que ara s’anunciï que el 28 de setembre els ministres de Turisme europeus aprovaran aquest protocol és una molt bona notícia per a les Canàries», va dir.

Després de la seva reunió amb representants dels ajuntaments, els sindicats i les patronals turístiques, Maroto va informar dels avenços en la modificació dels criteris de mobilitat segura a Europa, de manera que no es tingui en compte únicament la incidència acumulada del coronavirus, sinó també altres variables com l’índex de contagiositat o les diferències per territoris, que és una qüestió clau per a les Canàries. «Al si de la Comissió Europea treballem per augmentar el nombre de variables que defineixen què és una destinació segura. No utilitzar únicament la incidència acumulada, sinó altres indicadors que ens ajudin a definir millor la situació epidemiològica i treballar amb la singularitat que tenen les illes dins de la destinació Espanya», va concretar la ministra.

Les negociacions estan més avançades amb el Regne Unit, que s’ha mostrat més procliu a la posada en marxa de corredors turístics segurs amb les illes per a la temporada d’hivern. Aquesta negociació es desenvolupa a través d’un grup de treball, al costat del Govern de les Canàries, «definint protocols que ens permetin transitar cap aquesta seguretat, com els PCR en origen i en destinació». Segons el parer de Maroto, resulta clau que amb els tests PCR es pugui acabar amb les quarantenes que en l’actualitat s’imposen a la tornada dels turistes, per això es planteja la possibilitat que els turistes s’acomiadin amb «un test de sortida».

Maroto va assegurar que no es van aplicar els tests PCR abans, tal com exigia les Canàries, «perquè l’Organització Mundial de la Salut (OMS) ho va desaconsellar i això va fer que els responsables de salut dels països descartessin la mesura». De moment, es continua treballant en la concreció del protocol que permetrà reactivar el turisme en plena pandèmia, per la qual cosa Torres va recordar la necessitat de «doblegar la corba» a les Canàries perquè els plans de reactivació del turisme  siguin possibles i s’eviti «una fallida social» a una regió que té al 10% dels treballadors de tot Espanya en ertos.

El president insular, Pedro Martín (PSOE), va recordar després de la compareixença de Torres i Maroto que «el temps se’ns acaba» i que «en qüestió de setmanes cal prendre decisions i aconseguir un acord amb el Regne Unit, que és el principal client de l’illa de Tenerife».

Notícies relacionades

Per la seva part, el president de la patronal hotelera Ashotel i de la CEHAT, Jorge Marichal, va dir després de la reunió amb Maroto que la seva valoració és «molt positiva», ja que s’han acceptat mesures que el sector reclamava «des de fa mesos», com la creació de corredors segurs, amb test als turistes, «perquè arribin amb garanties sanitàries i els tornem amb les mateixes garanties per evitar quarantenes. També s’ha reconegut que el sector turístic necessita un erto específic, i som dins dels plans de reestructuració». Segons el parer de Marichal, el més important per al sector és «la contenció de la crisi a través d’uns ertos a mida i, sobretot, l’establiment d’aquests corredors per poder tenir clients, que és el que volem».

Sí va lamentar Marichal que «el que farà Europa el 28 de setembre havia d’haver-ho fet el 28 de maig, però més val tard que mai». Segons Marichal, Canàries «ara no arriba ni a un 30% d’hotels oberts amb, tot just, un 30% d’ocupació i amb preus que, en el millor dels casos, són un 30% menors. És un complet desastre». La temporada d’hivern no s’acostarà a cap anterior, però si s’aconsegueixen els corredors amb el Regne Unit i Alemanya, «es podrien obrir més del 60% dels hotels, es reduirien les pèrdues i s’aportaria un equilibri i una alenada d’aire fresc impressionant a la resta del sector. I el cost per a la societat seria molt més baix».

Temes:

Turisme