AEROLÍNIES

Air Europa demana al SEPI 400 milions per superar la crisi de la Covid

IAG preveu comprar l'aerolínia de Globalia aquest any o a principis del 2020

El hòlding hispanobritànic renegocia les condicions de compra davant l'efecte de la pandèmia

aireuropa

aireuropa / Picasa

4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Air Europa ha demanat 400 milions d’euros al fons públic de rescat d’empreses estratègiques per eludir la difícil situació financera de la companyia causada per la pandèmia i les restriccions al trànsit aeri i al turisme a nivell internacional. La proposta està sent ja analitzada per la Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI) que gestiona el fons creat pel Govern per ajudar les empreses que consideri estratègiques. La informació, avançada pel diari ‘El País’, apunta que el principal escull per a la concessió dels fons és que la SEPI ha de justificar que els ajuts amb diners públics es fan servir exclusivament per evitar la fallida i assegurar que l’aerolínia segueixi operativa, i no en altres finalitats que beneficiïn directament o indirectament terceres companyies o els inversors privats d’Air Europa. Tant el Ministeri de Transports, responsable de les negociacions, com Globalia (Air Europa) han declinat fer cap tipus de comentari sobre la notícia de la petició de fons al SEPI.

El problema de la petició de fons al SEPI és que Air Europa està pendent de la compra per part d’IAG (British Airways, Iberia...), pactada el novembre del 2019 per 1.000 milions d’euros. L’esclat de la pandèmia va fer que es paralitzés l’operació, creixessin els opositors interns a la compra i que IAG demanés renegociar a la baixa el preu d’Air Europa. La injecció de fons públics, independentment de la fórmula que es triï (ajuda directa, préstecs o entrada en el capital) ha de garantir que no es converteixi en un mer sanejament amb els diners del contribuent per abaratir l’operació per a Iberia, l’import de la qual a més aniria a parar uns inversors privats com la família Hidalgo.

El president d’AIG, Antonio Vázquez, ha assegurat durant la junta d’accionistes aquest dimarts que malgrat la complexa situació derivada de la pandèmia, amb una caiguda del 98% en el trànsit de passatgers, la compra d’Air Europa s’afrontarà «en la segona meitat d’aquest any o a principis del 2020» i que redundarà en «beneficis estratègics importants» per a les dues parts i que redundarà en «més eficiència». Tot això malgrat que IAG ha tingut unes pèrdues excepcionals de 2.177 milions d’euros trimestrals. Vázquez ha assegurat que l’ampliació de capital de 2.750 milions d’euros prevista per AIG no té res a veure amb la compra d’Air Europa i que l’operació està sent negociada per Iberia.  En qualsevol cas, ha assegurat que «la situació de mercat, tant econòmicament com d’un punt de vista social, ha canviat radicalment amb la Covid», per la qual cosa es negocia actualment tant el preu com el finançament. No és possible determinar encara com es portarà a terme la integració, ni amb la flota, ni amb la marca, ni les rutes, davant l’existència d’«incerteses importants». 

Amb tot just un 35% de la seva flota en l’aire, la companyia de Globalia li ha perjudicat especialment el bloqueig aeri de diversos països llatinoamericans, on resideixen els seus mercats més rendibles, i ha hagut de cancel·lar totes les sortides previstes per al setembre amb procedència i destinació a l’Argentina, Bolívia, Colòmbia, el Paraguai i el Perú. De moment, manté la resta de vols de llarg radi que va reincorporar a la seva programació a Guayaquil, Miami, Nova York, Quito, San Pedro Sula, Santo Domingo i São Paulo, però amb una ocupació molt baixa. Tots aquests mercats són precisament els que fan interessant Air Europa per a IAG.

IAG ha decidit ampliar capital en 2.750 milions d’euros per fer front a la falta de liquiditat, després de perdre més de 3.800 milions en el primer semestre. Amb aquesta injecció de fons, el grup hispanobritànic confia que sigui suficient per capejar la crisi i no hagi de sol·licitar cap rescat. El seu accionista més important, Qatar Airways, que controla el 25,1% del capital, s’ha compromès a recolzar aquesta ampliació. Sobre les incerteses que suposa el procés de sortida del Regne Unit de la UE, Vázquez ha confiat que «pel bé de la llibertat de moviment de persones a Europa, del turisme i del progrés econòmic, IAG advoca per un acord ampli entre la UE i el Govern britànic». 

Notícies relacionades

Companyies com Ryanair ja han avisat que denunciaran per il·legals aquests ajuts a l’aerolínia de Globalia davant les autoritats de competència de la Unió Europea i si és necessari davant els tribunals. I és que, al tractar-se d’una ajuda superior a 250 milions d’euros, ha de ser notificada a la Comissió Europea.

La petició és la segona que es produeix amb càrrec al fons de rescat després de la que va realitzar Duro Felguera, que el 28 d’agost va sol·licitar 100 milions d’euros. La fórmula feta servir per l’empresa d’enginyeria és una ampliació de capital per 30 milions i la concessió d’un préstec participatiu per 70 milions. A causa de la capitalització de la firma asturiana, l’Estat tindria una participació majoritària de més del 40%.

Temes:

Aerolínies