ADAPTACIÓ ESTRATÈGICA

Mercadona trepitja l'accelerador verd

La companyia redobla la seva aposta pel reciclatge amb la seva Estratègia 6.25, que s'escenificarà a 54 botigues

mercadona ok / periodico

5
Es llegeix en minuts
José Miguel Vigara

Mercadona trepitja l’accelerador verd i redobla la seva aposta per cuidar el planeta. I ho fa amb una estratègia global enfocada a reduir i reciclar, seguint els preceptes de l’economia circular i els Objectius de Desenvolupament Sostenible. La denominada Estratègia 6.25 de la companyia presidida per Juan Roig es materialitzarà en un triple objectiureduir un 25 % el plàstic a tots els seus supermercats, aconseguir que tots els seus envasos de plàstic siguin reciclables i reciclar tot el residu plàstic que es generi als seus centres.

El 10 de març passat, durant la roda de premsa de Mercadona, Juan Roig va adquirir un compromís ferm: «Dir ‘sí’ a cuidar més el planeta». Aquest compromís marcarà el futur de la companyia i es concreta a curt i mitjà termini en la referida Estratègia 6.25. La companyia dedica cada dia més esforços a continuar cuidant el planeta; d’aquí la inversió de 44 milions d’euros el 2019 en mesures de protecció ambiental. Perquè, com explica la directora de Responsabilitat Social, Margarita Muñoz, els principis de l’economia circular estan integrats a les polítiques de l’empresa des de fa més de 25 anys. Avui, gràcies a una logística sostenible i a la gestió responsable de residus, entre altres aspectes, «Mercadona recicla 220.000 tones a l’any de cartró i plàstic (el 100% dels embalatges que utilitzem), que tenen una segona vida a la botiga en forma de bosses de caixa o nous envasos de cartró». A més, l’eficiència dels seus processos, els ha portat «a deixar de produir 180.000 tones més de residus cada any».

Mercadona aposta pel reciclatge de plàstics en la seva estratègia per cuidar el planeta.

En total, són 5,4 milions de llars a l’any les que compren a Mercadona, cosa que representa un 15,5% de la quota de mercat a Espanya. ¿Però, com traslladar aquests reptes mediambientals, en especial, la reducció i reutilització del residu de plàstic, a tots aquests clients? La millor manera és crear un nou concepte de botiga, les 6.25, que com explica la directora de Transmissió, Paula Tomás, són un laboratori de formació i divulgació. «La primera botiga 6.25, en funcionament ja a València, és l’escenificació de l’Estratègia 6.25 en el punt de venda i ajudarà Mercadona a transmetre al ‘cap’ (client) i als treballadors les accions que s’estan portant a terme quant a la reducció de plàstics i gestió de residus, així com a escoltar les seves valoracions sobre el terreny. A més, a la nostra pàgina web s’ha creat un apartat on anirem pujant fites que anem aconseguint i contingut formatiu», comenta la directiva. A partir d’octubre, es posaran en marxa 54 botigues més d’aquest tipus, a Espanya i Portugal, en què el consumidor podrà veure in situ totes les iniciatives posades en marxa per Mercadona per reduir i reutilitzar el plàstic.

Per això s’han fixat 6 grans accions que es desenvoluparan d’aquí al 2025: 1) eliminar la bossa de plàstic d’un sol ús a totes les seccions; 2) suprimir els plàstics d’un sol ús; 3) disminuir el plàstic als envasos i en els processos; 4) afavorir que tots els envasos de Mercadona siguin reciclables o compostables; 5) reciclar els residus de plàstic a la botiga i en els serveis a domicili i ‘online’, i 6) informar i formar sobre com separar a casa per reciclar.

Amb una experiència de compra atractiva, el consumidor aprèn molt sobre el reciclatge. Així pot llegir en una colorista cartelleria missatges com «En aquesta secció estalviem 230 milions de camions de plàstic a l’any», a la secció de fruita i verdures; «La meva vida continua al groc», al lineal de refrescos; o «Estic fet amb material reciclable», a l’expositor de les pizzes. Tot això, amb les bosses sostenibles per fer la compra dels articles de les marques pròpies –Hacendado, Bosque Verde, Deliplus o Compy–, que indiquen amb pictogrames el contenidor on cal dipositar cada envàs.

El resultat final és una ‘performance’ diària en què se sedueix el comprador i se’l convida a reciclar i consumir amb responsabilitat ambiental.

Sis accions de Mercadona per cuidar el planeta

1. Eliminar la bossa de plàstic d’un sol ús de totes les seccions dels supermercats

Mercadona haurà aconseguit aquest objectiu al llarg del 2020. A les botigues 6.25, com la de València, al carrer Campos Crespo, s’ha substituït la bossa d’un sol ús per les bosses compostables d’origen vegetal. A més els clients poden adquirir una altra bossa-malla, reutilitzable, el pes de la qual se’ls descompta de la compra.

Mercadona aposta per una estratègia verda a l’eliminar les bosses de plàstic d’un sol ús.

2. Eliminar de l’assortiment tots els productes de plàstic d’un sol ús

Aquesta segona acció també serà una realitat a final del 2020 i suposa un estalvi de 3.000 tones de plàstic, l’equivalent a 100 camions a l’any. Per exemple, tot el parament de Mercadona –coberts, plats, copes de cava, vasos de cafè...– és de cartró o bé d’un plàstic que permet múltiples usos.

Mercadona elimina els productes de plàstic d’un sol ús en la seva estratègia verda.

3. Disminuir el plàstic als envasos dels supermercats de Mercadona

La companyia ha començat a eliminar el plàstic als envasos de totes les seccions amb l’objectiu de fer servir un 25% menys, en una acció que es desenvoluparà fins al 2025. Aquest objectiu obliga a redissenyar formats i safates.

Mercadona reduirà el plàstic als envasos dels productes a la venda als seus supermercats dins de la seva política verda de reciclatge.

4. Afavorir que els envasos dels productes siguin reciclables o compostables

Això ho porten al peu de la lletra a les seves pròpies marques, Bosque Verde, Hacendado, Deliplus i Compy, a més de fabricar les seves bosses de paper i de plàstic amb materials procedents del reciclatge de les seves pròpies botigues.

Mercadona afavorirà en la seva estratègia verda que els envasos siguin reciclables o compostables.

5. Reciclar els residus de plàstic a la botiga i en els serveis ‘online’ i a domicili

Aquesta acció requereix una aposta per la formació al treballador, al client i al proveïdor. S’observa a les papereres ubicades a l’entrada, i a les seccions de Frescos i Listo para Comer.

Mercadona aposta pel reciclatge dels plàstics a les botigues i en els serveis ‘online’ i a domicili.

Notícies relacionades

6. Informar i formar els clients sobre com separar bé a casa per reciclar

Fins al 2025, Mercadona aconseguirà aquest objectiu col·locant pictogrames a cada producte que indiquen al consumidor a quin contenidor ha de deixar l’envàs quan ja no ho sigui útil.

Mercadona informarà i formarà els clients sobre com reciclar correctament a casa dins de les seves estratègia verda de reciclatge.