26 d’oct 2020

Anar al contingut

Indústria

El Departament d'Empresa obre el programa de reactivació del sector de la moda

L'objectiu és ajudar firmes amb projecció a millorar la seva posició competitiva i tecnològica en un mercat dominat per les grans cadenes

Eduardo López Alonso

El Departament d'Empresa obre el programa de reactivació del sector de la moda

El Govern ha anunciat aquest dijous l’obertura del programa de reactivació del sector de la moda a Catalunya, amb ajuts per a l’emprenedoria i les noves firmes emergents. El programa està dirigit a empreses amb almenys tres anys de trajectòria i facturació mínima de 150.000 euros el 2019 (i màxima de 50 milions d’euros). La idea principal és oferir eines d’assessorament tecnològic i personal als directius, complementat amb formacions a càrrec de professionals de prestigi internacional. Un màxim de 10 empreses poden participar en aquesta 1a edició de l’Acceleradora de Moda, que seran seleccionades per un comitè d’experts entre les sol·licituds presentades.

El sector de la moda a Catalunya està molt atomitzat, amb unes 800 empreses, però alhora està marcat per l’elevada concentració de les vendes en els grans grups del sector. La facturació global va ser l’any passat de l’ordre dels 15.000 milions d’euros i ocupava unes 65.000 persones.  Els serveis d’estudis del Govern apunten que la palanca de creixement del sector es basa en l’aposta tecnològica de les firmes, les botigues pròpies i la potenciació del canal ‘online’.  Les firmes amb clares línies de segmentació del mercat són les que tenen més oportunitats de creixement. Les empreses amb marca i control de la distribució de moda representen més del 57% de les empreses de moda a Catalunya, amb un 84% del total de la facturació afegida. 

La primera edició de l’Acceleradora de Moda de Catalunya començarà el pròxim mes d’octubre i s’allargarà fins al març del 2021. Les aspirants han de disposar de dissenys propis i han de vendre per internet a través de pàgina web pròpia.

La fase de transferència de coneixement tindrà una durada aproximada de cinc mesos i consta de tres pilars: una assessoria individual, ‘workshops’ impartits per professionals de renom i assessorament tècnic d’un expert tecnològic.

El ‘workshop’ sobre arquitectura de marca anirà a càrrec de Marc Morillas, CEO de la prestigiosa agència familiar de construcció de marca; el ‘workshop’ de ‘product&supply’ correrà a càrrec de Paolo Riva, que va ser CEO de Diane von Fürstenberg i Victoria Beckham; el ‘workshop’ sobre ‘e-commerce’ i estratègia digital serà impartit per Nic Olivé, exdirector mundial de l’àrea de ‘retail’ de Mango; el ‘workshop’ sobre experiència a la botiga física anirà a càrrec de Damián Sánchez, director creatiu d’Attrezzo i exdirector creatiu de Mango; el ‘workshop’ sobre ‘finance&governance’ serà impartit per Sagra Maceira, que va ser analista a Morgan Stanley i JP Morgan, mentre que la responsable d’impartir el ‘workshop’ sobre comunicació serà Eugenia de la Torriente, actual directora de Vogue Espanya.

De forma paral·lela, cada empresa comptarà amb l’acompanyament d’un mentor, que l’acompanyarà durant tot el procés, l’ajudarà a recollir el conjunt de continguts impartits i l’ajudarà a dissenyar un pla d’acció individualitzat per al seu procés de creixement per als pròxims mesos. A més de Nic Olivé –que tindrà tant la funció de mentor com la d’instructor–, en aquest rol compta amb Sergio Odriozola, consultor a Bain&Company i exvicepresident de Zalando. Pel que fa a l’assessorament tecnològic, tindrà lloc per via telemàtica, i s’adequarà, en cada cas, a les necessitats i particularitats de cada empresa, en aquesta primera edició aquest servei anirà a càrrec de Josep Maria Sabadí, CEO de Pleasepoint i exdirector de ‘backend’ d’EyeOS.

Fase d’elaboració del pla d’acció per al creixement: Una vegada acabada la fase de transferència de coneixement, els mentors acompanyaran les empreses en l’elaboració del seu pla d’acció per al creixement a curt i mitjà termini. Aquest pla proposarà una sèrie de mesures a implementar per l’empresa, de tal manera que reforcin els coneixements adquirits i facilitin el desitjat creixement empresarial. Més enllà de la seva participació en el programa, la responsabilitat d’implementar el pla recaurà sobre l’empresa participant en el programa; no obstant, el CCAM es compromet a guiar i acompanyar l’empresa en aquest procés.