12 jul 2020

Anar al contingut

Fins a 3.000 acomiadaments

Nissan registra formalment un ero per tancar les seves plantes a Catalunya

La firma automobilística estudia mantenir el seu centre tècnic a la Zona Franca, que ocupa 300 persones i treballa per al Regne Unit

Nissan ha registrat formalment aquest dimarts a la tarda un expedient de regulació d’ocupació (ero) per tancar les seves tres factories a Catalunya. La firma automobilística comença així els 30 dies fixats per llei de termini per pactar amb la representació dels treballadors les condicions de sortida de la plantilla, que actualment s’acosta als 3.000 treballadors. Així ho han confirmat fonts del Departament de Treball a EL PERIÓDICO. L’empresa, si ho considera oportú, pot decidir allargar els terminis, tot i que la data que s’ha fixat públicament Nissan per concloure les negociacions ha sigut el 30 de juliol, tal com ha manifestat aquest dimarts en un comunicat.

Les negociacions per tancar les seves tres factories de Catalunya han arrencat aquest dimarts al matí. En els plans de Nissan, no obstant, pot estar excloure d’aquest procés el centre tècnic que té ubicat a la Zona Franca i que es dedica a tasques d’enginyeria i disseny per a les plantes que té el gegant asiàtic al Regne Unit. Una mica més de 300 empleats poden veure’s desafectats d’un tancament que, de moment, en deixarà 2.600 al carrer, sense comptar amb els llocs de treball indirectes. Les negociacions han començat aspres i sense la presència de Frank Torres, l’encarregat de dirigir la clausura, fins al punt que els sindicats han rebutjat iniciar converses, ja que esperen que una consultora externa els entregui un informe, amb què pretenen acreditar la viabilitat de les fàbriques catalanes.  

Nissan pretén deixar de produir vehicles a Catalunya, però no així en altres territoris fins fa poc europeus. El gegant asiàtic manté les seves produccions a Sunderland (Regne Unit) i per fer-ho necessita el coneixement i l’enginyeria que s’elabora al centre tècnic de la Zona Franca. Una mica més de 300 llocs de treball en depenen, davant els 2.600 que pretenen eliminar a les fàbriques de la Zona FrancaMontcada i Reixac i Sant Andreu. Als quals es podria sumar una afectació de prop de 17.000 llocs de treball en les empreses de proveïdors. Els sindicats s’han negat a acceptar el manteniment del centre tècnic com a carta en les negociacions, ja que entenen que l’empresa acabarà mantenint aquest centre independentment del que acabi passant amb les fàbriques catalanes. 

La pròxima reunió prevista entre empresa i centrals serà el pròxim 6 de juliol, tal com ha informat la companyia en un comunicat. En paral·lel a aquestes negociacions, uns 300 treballadors de les plantes catalanes s’han desplaçat aquest dimarts a Cantàbria per mirar de paralitzar la producció d’aquesta fàbrica. Aquesta nodreix de components les factories de Renault, el soci de l’aliança, a França. És a través de la implicació de la firma d’origen francès per on els sindicats esperen mantenir el màxim nombre de llocs de treball a Catalunya.