Transició energètica

El Govern es disposa a punxar la bombolla renovable

La ministra Teresa Ribera prepara un decret per acabar amb l'especulació al sector

La norma també donarà llum verda al nou mecanisme de subhastes que pretén abaratir la factura de la llum

Aerogeneradors a Castellfort, a la comarca dels Ports (Castelló).

Aerogeneradors a Castellfort, a la comarca dels Ports (Castelló). / MIGUEL LORENZO

3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

El Ministeri per a la Transició Ecològica es disposa a posar límit a l’especulació  amb els projectes renovables i evitar l’acaparament de llicències dorments, sense explotar, en espera que els preus es disparin. Aquest és un dels objectius del reial decret llei energètic que està enllestint i a l’esborrany del qual ha tingut accés EL PERIÓDICO. Les llicències de renovables que no es posin en marxa d’acord amb uns terminis que marca el decret caducaran de forma fulminant i podran ser ofertes a un altre titular. A més, el text dona llum verda al nou procediment de subhastes. Unes mesures amb què tracta d’eliminar els colls d’ampolla que ara impedeixen traslladar a la factura de la llum el cost menor que permet la creixent producció ‘verda’.

En els últims mesos Espanya ha registrat una allau de sol·licituds de nous projectes renovables. Les peticions per enganxar-se a la xarxa elèctrica en els últims 16 mesos s’eleven a 430.000 megawatts, el quàdruple de la potència instal·lada a finals del 2018 (105.000 megawatts) i molt més de l’objectiu de noves instal·lacions per al 2030 (60.000 megawatts). Fa mesos que Red Eléctrica, encarregada de gestionar aquests permisos, alerta sobre aquesta situació. El decret assevera que «de les xifres desmesurades», existeixen «indicis fundats» que constaten l’«eventual component especulatiu de bona part de les sol·licituds».

Existeixen mitjancers que veuen una oportunitat de negoci en obtenir llicències (sense intenció de construir un parc eòlic o fotovoltaic) per després revendre-les a un preu més alt. Molts promotors poden estar temptats de comprar aquestes autoritzacions per estalviar-se els cinc anys de tràmits, però això encareix el procés i, per tant, també es veu reflectit en la factura dels consumidors, a més de col·lapsar el gestor elèctric i alentir l’entrada d’energia neta al sistema.

Per això, l’Executiu ha decidit eliminar algunes de les barreres del procés perquè sigui menys confús. Alhora s’estableixen determinats terminis (mesos) per complir cada un dels cinc tràmits (sol·licitud d’autorització administrativa prèvia, declaració d’impacte ambiental, autorització prèvia, construcció i explotació definitiva). Si no es compleix algun d’aquests terminis, la llicència caducarà de forma «automàtica» i s’executaran els avals de garantia. A la pràctica, això suposa que totes les llicències que no tinguin al darrere un projecte madur caducaran de forma gairebé immediata una vegada entri en vigor el decret.

No s’admetran noves sol·licituds fins que s’aprovi la circular d’accés i connexió

Els terminis temporals (referenciats a la data d’aprovació del decret) van des dels 3 o 6 mesos del primer tràmit als 24 o 28 mesos del permís de construcció. En tots els casos, en cinc anys el projecte ha d’estar llest per posar-se en marxa. A més, Red Eléctrica «no admetrà» noves sol·licituds fins que el Govern i la CNMC aprovin la circular d’accés i connexió. 

L’Executiu també alleugereix el procés de tramitació al permetre sol·licitar l’autorització administrativa (amb l’estudi d’impacte ambiental) conjuntament amb la de construcció. En determinats casos de les modificacions d’instal·lacions que tinguin autorització administrativa es permet obtenir el beneplàcit per construir sense requerir un nou permís administratiu i s’inclou el concepte de «modificació no substancial» que només requereix la llicència d’explotació.

Subhastes

Notícies relacionades

La nova norma posa en marxa un nou sistema de subhastes per a la retribució de les energies renovables basat en el reconeixement a llarg termini d’un preu fix per l’energia generada. Un nou marc en què el producte a subhastar serà l’energia elèctrica, la potència instal·lada o una combinació de totes dues. I la variable sobre la qual s’oferirà serà el preu de retribució d’aquesta l’energia, en comptes de la inversió com fins ara. L’objectiu és canviar el mecanisme actual, que no permet que la factura de la llum s’aprofiti de forma directa del preu més barat de les renovables, per establir un preu predictible i estable.

El Govern vol convocar noves licitacions aquest any, segons va indicar la ministra Teresa Ribera en diverses ocasions. En la convocatòria de les subhastes, «que hauran d’estar orientades a l’eficiència en els costos, es podrà distingir entre diferents tecnologies en funció de les seves característiques tècniques, mida, nivells de gestionabilitat, criteris de localització, maduresa tecnològica i altres que garanteixin la transició a una economia 'verda '.

SUPERÀVIT DELS AJUNTAMENTS