fenomen temporal

Renfe preveu que l'AVE robi 3,4 milions de viatgers a l'avió per la crisi

La companyia ferroviària no recuperarà els nivells de passatgers d'abans de l'alerta sanitària fins almenys el 2023

zentauroepp51112816 23 10 2019 imagen de archivo de un tren ave de renfe   econo191210184802

zentauroepp51112816 23 10 2019 imagen de archivo de un tren ave de renfe econo191210184802 / RENFE

3
Es llegeix en minuts

Renfe calcula que els seus trens AVE podrien robar, almenys temporalment, fins a 3,4 milions de viatgers a l’avió en trajectes domèstics en vista de les condicions amb què haurà d’operar el transport aeri per adaptar-se a les mesures de prevenció i seguretat per la crisi sanitària.

Així la companyia ferroviària estima que, inicialment, captarà més d’una quarta part (un 27%) del total de viatgers que fins ara es decantaven per l’avió en comptes de pel tren per viatjar pel país.

No obstant, aquest percentatge s’anirà reduint gradualment fins al 18% per les «mesures correctores que vagi impulsant el transport aeri», segons es dedueix de l’estudi d’evolució de demanda en vista de la crisi fet per Renfe, a què va tenir accés Europa Press.

Malgrat aquest robatori de passatgers d’avió, l’informe indica que els trens comercials de l’operadora, això és, l’AVE i la Llarga Distància, no recuperaran fins almenys el 2023 un volum de passatgers similar al que registraven a començaments d’aquest any, just abans de l’inici de la crisi sanitària i econòmica.

Així, Renfe trigarà tres exercicis a recuperar-se de la caiguda del 46,4% que calcula que registrarà el nombre de viatgers transportats aquest any.

Mínim de 17,1 milions d’usuaris

En concret, estima que el nombre de passatgers de l’AVE i la Llarga Distància aquest any s’enfonsi fins a un mínim de 17,1 milions d’usuaris, comparat el màxim històric de 33,7 milions aconseguit el 2019.

El 2021 preveu remuntar fins a uns 28,5 milions de viatgers, volum que si bé transmet un creixement del 65% respecte al mínim del 2020, encara està un 15,4% per sota del 2019.

Per al 2022, l’operadora confia a créixer un 14% més, fins a arribar als 32,5 milions de passatgers, un número un 3,5% inferior que l’assolit abans de la crisi.

Al seu informe, Renfe detalla que aquestes previsions no tenen en compte la posada en servei de noves línies de l’AVE, ni la liberalització del transport amb tren al mes de desembre.

No obstant, aquesta entrada de competidors també està condicionada per la crisi. La francesa SNCF està analitzant si comença a operar a Espanya des del mateix moment de l’obertura del mercat, tal com tenia previst, mentre que l’altre nou operador, Ilsa, controlat per Air Nostrum i Trenitalia, ja va indicar que el servei no arrencaria fins al 2022.

«Més sensació de seguretat»

Quant a la previsible captació per part de l’AVE de passatgers de l’avió, l’informe de Renfe indica que, si bé les mesures adoptades contra la crisi afecten tot el transport, «hi ha alguns aspectes que, de cara al futur, podrien generar transvasaments de demanda del mode aeri al ferroviari».

En aquest sentit, apunta a la possibilitat que companyies aèries deixin d’operar rutes o pugin els preus per l’impacte que suposaria en la seva rendibilitat que se’ls limités l’ocupació.

Així mateix, Renfe considera que, «en un primer moment», la disponibilitat d’espai «més gran, tant en superfície com en volum, que tenen els trens, pot transmetre als viatgers una sensació de més seguretat sanitària».

Raons mediambientals

L’operadora pública també considera que està «creixent amb força la idea que, per raons mediambientals, en recorreguts de fins a dues o tres hores de durada, hauria de prevaler l’oferta ferroviària sobre l’aèria».

«Totes aquestes circumstàncies poden permetre que el ferrocarril capti un determinat volum de passatgers que, abans de la crisi, utilitzaven l’avió», conclou l’informe de Renfe, que no obstant, compta que «aquest fenomen sigui de caràcter temporal».

Notícies relacionades

«El mode aeri reaccionarà pressionant per incrementar el percentatge de places posades a la venda i amb campanyes comercials enfocades a no perdre quota de mercat», afirma.

En l’actualitat, mentre que segons les recomanacions de la UE els avions no han de deixar seients buits per preservar les distàncies de seguretat, Renfe només ven un terç de les places, ràtio que, posteriorment, s’elevarà a la meitat. D’aquesta forma, quedarà buit el seient contigu a un viatger.