PLA MUNDIAL

Renault suprimirà 15.000 llocs de treball per reduir la seva estructura de costos

El pla d'ajustament pretén estalviar 2.150 milions d'euros a l'any

This photo taken on Thursday, Jan. 24, 2019 show a Ranult car parking outside the French carmaker headquarters in Boulogne-Billancourt, outside Paris, France. French carmaker Renault looks set to give its approval to Fiat Chrysler’s merger offer. The company’s board is meeting Tuesday afternoon at its headquarters to decide on a deal that could reshape the global auto industry. (AP Photo/Christophe Ena) / Christophe Ena (AP)

This photo taken on Thursday, Jan. 24, 2019 show a Ranult car parking outside the French carmaker headquarters in Boulogne-Billancourt, outside Paris, France. French carmaker Renault looks set to give its approval to Fiat Chrysler’s merger offer. The company’s board is meeting Tuesday afternoon at its headquarters to decide on a deal that could reshape the global auto industry. (AP Photo/Christophe Ena)
renault

/

3
Es llegeix en minuts

Renault va presentar aquest divendres un pla d’ajustament amb el qual pretén reduir en uns 2.150 milions d’euros la seva estructura anual de costos i que suposarà la supressió d’uns 15.000 llocs de treball al món, sense acomiadaments, dels quals 4.600 a França.

El grup automobilístic francès va insistir en un comunicat en què aquesta reducció d’efectius, que afectarà el 8% de la seva plantilla global i s’escalonarà en els tres anys de posada en marxa completa del pla, la farà amb «un diàleg exemplar» amb els representants dels treballadors i amb les autoritats locals a cada país. En concret, aplicarà «mesures de reconversió, de mobilitat interna i de sortides voluntàries». La retallada anunciada deixa de banda la qüestió de si continuarà recorrent o no a interins i treballadors amb contractes temporals.

Renault reduirà les seves capacitats de producció de quatre milions de vehicles el 2019 a 3,3 milions en l’horitzó del 2024. D’entrada, suspèn els projectes que tenia per incrementar les seves capacitats de fabricació al Marroc i Romania, ajustarà les de Rússia i procedirà a una «racionalització» de les seves plantes de canvis de velocitats al món, tot i que no en tancarà cap.

A França, tot i que tampoc hi haurà tancament de factories de manera immediata, la companyia estudia el futur d’algunes d’aquestes, per a la qual cosa maneja quatre hipòtesis de treball que seran sotmeses a un procés de concertació amb la representació sindical i amb les autoritats.

Les fàbriques de Douai i de Maubeuge, al nord del país a prop de la frontera belga, formaran un «centre d’excel·lència», i mentre la primera a partir del 2021 acoblarà vehicles elèctrics, la segona continuarà dedicada a les furgonetes. La de Dieppe (nord-oest), on ara únicament s’acobla el model Alpine (amb una cadència mínima de 7 unitats al dia), serà objecte de «reflexió» quan aquest cotxe esportiu arribi al final del seu cicle.

Les activitats de Choisy le Roi, el futur del qual està en suspens, es traslladaran a la de Flins, que deixarà d’acoblar vehicles quan es posi fi a la producció de l’elèctric Zoe i es convertirà en «un ecosistema d’economia circular». Finalment, hi haurà una «revisió estratègica» per definir el destí de les instal·lacions de la Fonderie de Bretagne.

Retallada internacional

Renault no va voler precisar en quina mesura afectarà als altres països on té activitat la retallada de plantilla de 10.000 empleats, que va vincular amb les tres línies d’acció del programa d’ajustament dels costos fixos. La primera, amb un objectiu de 800 milions d’euros, és la millora de l’eficàcia en enginyeria, que passa per una racionalització en la concepció de vehicles (amb la reducció de components o una estandardització més gran) i per localitzar les «tecnologies estratègiques amb gran valor afegit» en els seus centres de la regió de París.

La segona, amb 650 milions d’euros, és l’optimització del seu aparell industrial; i la tercera, amb 700 milions, afecta les despeses generals i de mercadotècnia, que hauran de disminuir, entre altres coses, amb un recurs més gran a eines digitals.

Renault estima que aplicar el seu pla d’ajustament li costarà uns 1.200 milions d’euros. El president del consell de Renault, Jean-Dominique Senard, va afirmar que totes aquestes evolucions «són fonamentals» per garantir el futur de l’empresa i «el seu desenvolupament a llarg termini».

Notícies relacionades

En una línia paral·lela, la directora general interina, Clotilde Delbos, va explicar que amb els estalvis esperats es pretén «restablir la nostra rendibilitat global i assegurar el nostre desenvolupament a França i internacional».

Aquest pla, que en part respon a l’enfonsament del mercat automobilístic per la crisi del coronavirus, té el seu origen en els mals resultats del grup del rombe el 2019, quan per primera vegada en deu anys va haver d’encaixar pèrdues, en concret 141 milions d’euros.

Temes:

Nissan Renault