mobilitat sostenible

València donarà 75 euros per comprar bicicletes i patinets i 250 per a bicis elèctriques

La Generalitat habilita aquests ajuts directes per impulsar l'ús de vehicles individuals ecològics i reanimar el consum en el petit comerç

Impulsa, a més, el condicionament d'itineraris ciclistes quotidians a les àrees metropolitanes de la capital de la Comunitat, Castelló i Alacant-Elx

València donarà 75 euros per comprar bicicletes i patinets i 250 per a bicis elèctriques

MIGUEL MEDINA

5
Es llegeix en minuts
Europa Press

La Generalitat Valenciana donarà ajuts directes a partir del 15 de juny de 75 euros per a l’adquisició de bicicletes i patinets i de 250 euros per a bicicletes elèctriques a fi de potenciar l’ús de vehicles individuals sostenibles i, al seu torn, reanimar el consum i fomentar l’activitat del petit comerç, segons ha avançat el president, Ximo Puig.

Després d’haver-se reunit per videoconferència amb el conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, i amb membres d’entitats vinculades al foment de l’ús de la bicicleta, Puig ha explicat que la mobilitat serà «fonamental» en l’escenari postpandèmia i cal enfocar-la des de diferents àmbits.

Aquesta mesura, emmarcada dins del Pla de Foment d’Ús de la Bicicleta, se suma a una sèrie d’accions que tenen com a objectiu reforçar un model de mobilitat sostenible: «Una de les qüestions bàsiques que ens ha portat la pandèmia és el plantejament de grans dificultats en la mobilitat», ha afirmat el cap del Consell, que l’ha valorat com una «qüestió estratègica», que s’ha d’abordar des de diverses perspectives.

Així, ha assenyalat que s’ha de continuar recolzant el transport públic, «amb totes les dificultats que té en aquests moments», i també ha de continuar la transformació del vehicle privat cap a models més sostenibles.

El tercer eix, ha dit, el componen opcions de mobilitat com la bicicleta i el patinet, que «seran fonamentals en la construcció d’aquesta nova normalitat, en una societat molt més ecològica i sostenible, i que beneficiarà directament les persones».

Per això, la Generalitat impulsarà l’ús de la bicicleta a través d’una oficina i d’ajuts per a la seva adquisició: «A partir del juny tots els valencians podran veure’s beneficiats d’ajuts directes per comprar-se una bicicleta, un patinet o una bici elèctrica. Es vol millorar l’accés a aquest tipus de vehicles i també reactivar el comerç de proximitat».

Ha explicat que a la proposta per a la posada en marxa d’un pla de renovació del parc automobilístic realitzada per la Generalitat al Govern d’Espanya s’hi suma «un element fonamental» per a la mobilitat ciutadana com les bicicletes i patinets.

«Hem de fer un pas més enllà i facilitar l’accés a les bicicletes», ha remarcat el cap de l’Executiu valencià, mentre ha apostat per l’«ús quotidià» d’aquest mitjà de transport i per «generar una cultura favorable» envers seu.

Durant aquesta trobada telemàtica, s’han abordat, a més dels ajuts previstos per a l’adquisició d’aquests vehicles, temes com la creació d’una Oficina de la Bicicleta o la proposta de condicionar itineraris per a la mobilitat quotidiana a les àrees metropolitanes de la Comunitat.

El conseller España ha assegurat que «l’aposta del Govern valencià pel foment de mitjans de transport individuals i sostenibles facilita el compliment del distanciament social, garanteix les demandes de mobilitat en un sistema inclusiu que no deixi enrere cap col·lectiu i que preservi la qualitat de l’aire de les nostres ciutats, sense abandonar la lluita contra el canvi climàtic».

Ajuts de fins a 250 euros

Aquesta nova línia d’ajuts directes, que compta amb una inversió de 500.000 euros, subvencionarà l’adquisició de bicicletes convencionals de caràcter urbà, bicicletes elèctriques, vehicles de mobilitat personal elèctrics (patinets) i lots d’electrificació de bicicletes, a tots aquells establiments i botigues amb seu a la Comunitat que s’adhereixin al pla.

En aquest sentit, els ajuts previstos són de fins a 250 euros en el cas de bicicletes elèctriques (l’import de les quals no podrà sobrepassar els 1.400 euros), de 75 euros per a les no electrificades (el preu màxim de les quals serà de 500 euros) i igualment 75 euros per a patinets elèctrics (el cost dels quals no podrà ser superior a 450 euros).

Els ajuts també es poden aplicar a la instal·lació de lots d’electrificació, amb un import de fins a 200 euros (el preu màxim del lot està fixat en 600 euros) o a la compra de bicicletes amb elements de càrrega per al transport infantil; en aquest darrer cas les ajudes seran de 150 euros (el preu de la bicicleta familiar no podrà ser superior a 700 euros).

La tramitació d’aquests ajuts serà una de les comeses que amb caràcter immediat emprendrà la nova Oficina Valenciana de la Bicicleta.

Les persones interessades a accedir a aquests ajuts per a la compra de vehicles individuals sostenibles, que hauran de complir el requisit únic de ser residents a la Comunitat, podran consultar la llista de comerços adherits a la campanya en una pàgina web habilitada amb aquest objectiu per la Conselleria de Mobilitat.

Una vegada seleccionat l’establiment, i seleccionat el vehicle de compra, la persona sol·licitadora haurà d’omplir al local la documentació necessària.

Posteriorment, una vegada acreditada i aprovada la sol·licitud, podrà beneficiar-se de l’ajuda en el moment de la compra, ja que l’import de la subvenció serà descomptat directament del preu de venda.

Itineraris ciclistes en àrees metropolitanes

També dins del paquet de mesures que posarà en marxa la Generalitat hi figura el condicionament d’itineraris per a la mobilitat quotidiana a les àrees metropolitanes.

L’objectiu se centra a «escometre accions àgils de condicionament –ha descrit Arcadi España–, en línia amb el que es ve denominant urbanisme tàctic, amb la premissa fonamental de garantir els nivells de seguretat viària més elevats en els nous itineraris».

D’aquesta manera, s’està estudiant, de manera conjunta amb els consistoris de l’àrea metropolitana de València, Castelló i Alacant-Elx, la millora de les connexions entre els diferents municipis, a fi de millorar els itineraris per a la mobilitat ciclista.

Creació de l’Oficina de la Bicicleta

La creació de l’Oficina Valenciana de la Bicicleta, que depèn de la conselleria, serà l’eina per centralitzar i potenciar les accions de la Generalitat en aquest àmbit, segons ha explicat el conseller. Neix amb vocació de permanència més enllà d’aquesta crisi i concentrarà les diferents iniciatives i línies de treball per promoure la utilització de bicicletes i vehicles de mobilitat personal, a més de constituir un punt de trobada i d’informació en relació amb aquesta manera sostenible de transport.

Entre les funcions que desenvoluparà l’oficina destaquen l’elaboració d’estudis en relació amb aquest mode de transport; el desenvolupament d’aplicacions per ajudar les persones que utilitzen aquest mitjà (aplicacions amb rutes i itineraris ciclistes o per canalitzar queixes i suggeriments); la informació sobre normativa i novetats sobre les actuacions en aquesta matèria; un registre de bicicletes i VMP, i un canal de participació ciutadana sobre actuacions relacionades amb els ciclistes i els vianants.

Notícies relacionades

També servirà com a eina d’interlocució amb col·lectius i altres administracions; per desenvolupar campanyes de sensibilització; per impulsar una educació viària que integri aquestes formes de desplaçament, i per millorar la coordinació d’aquest mitjà amb el sistema de transport públic (condicions d’ús en serveis de transport públic, en aparcaments dissuasius, etc.).

Comptarà amb un òrgan de participació permanent que serà el Consell Valencià de la Bicicleta, al qual s’integraran els agents socials relacionats amb aquests modes de desplaçament. El Consell de la Bicicleta s’integrarà al Fòrum de la Mobilitat del País Valencià.