16 jul 2020

Anar al contingut

DISTRIBUCIÓ

El comerç exigeix al Govern «seguretat jurídica» sobre les rebaixes

PimeComerç i Foment Comerç insten que l'Executiu tingui unitat de criteri i es permeti la llibertat de descomptes

L'abundància d'estocs a les botigues desaconsella les mesures que limitin l'agilitació de les vendes

Eduardo López Alonso

El comerç exigeix al Govern «seguretat jurídica» sobre les rebaixes

Les patronals catalanes del sector comercial reclamen seguretat jurídica. Les restriccions imposades pel Govern a realitzar campanyes promocionals aquest estiu amb l’excusa d’evitar aglomeracions de persones als establiments comercials ha desencadenat dubtes sobre si es tracta o no d’una prohibició literal de les rebaixes d’estiuPimeComerç i Foment Comerç van exigir aquest dijous a l’Executiu de Pedro Sánchez «seguretat jurídica i unitat de criteri» després de les declaracions de dimecres del ministre de Sanitat, Salvador Illa, davant de l’anunci de prohibir la possibilitat de realitzar rebaixes als establiments físics.

Les patronals han demanat a Illa que es publiqui per escrit «el criteri interpretatiu pertinent» per dotar de la seguretat jurídica el sector del comerç davant de la possibilitat de realitzar rebaixes, ofertes i promocions. Consideren que aquesta prohibició «entra en profunda contradicció» amb la interpretació de la disposició addicional segona de l’ordre SND/399/2020 facilitada pel Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme el 12 de maig. La premissa d’aquesta ordre era que «sí que és possible dur a terme rebaixes i promocions als establiments físics, sempre que aquests estiguin en condicions d’adoptar totes les mesures que siguin necessàries a fi d’evitar que es produeixin aglomeracions com a conseqüència d’aquestes rebaixes o promocions».

Per a l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO), aquesta prohibició d’accions comercials dels establiments comercials físics «suposa una restricció que altera les condicions de competència al mercat de manera injustificada i innecessària».  Per a aquest organisme del Govern, «aquesta mesura normativa trenca injustificadament la neutralitat competitiva del mercat en el sector de comerç» i és, a més, «poc idònia en termes d’eficiència econòmica», ja que adverteix que les botigues tenen en l’actualitat molts productes per liquidar arran del tancament de les últimes setmanes. 

Pimec ja va avançar que considera que des d’una perspectiva catalana no és possible la prohibició literal de les rebaixes sense la modificació del marc legal actual i presumia que l’objectiu últim és evitar aglomeracions i la regulació de l’afluència de persones als comerços. Les patronals han criticat la «falta d’unitat de criteris entre ministeris», i han acusat el Ministeri de Sanitat de no haver dialogat amb el sector del comerç, que creuen que queda en desavantatge respecte a la venda ‘online’. Malgrat que el petit comerç ja havia defensat en el passat la conveniència de tornar a regular els períodes de rebaixa, és precisament l’element de l’avantatge al comerç electrònic el factor que més preocupa, en uns moments en què el comerç tradicional està en franc desavantatge.

«És extremadament preocupant que es generin asimetries entre canals comercials. Tots han de poder realitzar rebaixes si es garanteixen els protocols de seguretat sanitària en la compra», insisteixen des de Foment. Les patronals catalanes han qualificat d’indubtable la necessitat d’aplicar «totes les mesures sanitàries que garanteixin prou seguretat per evitar la propagació de la pandèmia», però han apuntat que el comerç és un dels sectors que més està patint les conseqüències de la crisi i necessita recolzament i facilitat per reprendre el seu dinamisme comercial.

Posposar les rebaixes

La Confederació Espanyola de Comerç considera «una incoherència» la disposició del BOE publicada dissabte passat, i critica que «no té sentit quan ja hi ha establertes limitacions d’aforament als locals comercials per a les diferents fases, encaminades a garantir la seguretat de comerciants i consumidors».

La CEC reclama regular les rebaixes i tornar als tradicionals períodes i de manera excepcional, aquest any, posposar la seva data d’inici amb l’objectiu de no debilitar més el petit comerç, i deixar així un marge de temps perquè els comerços puguin vendre en bones condicions i que no es distorsioni el mercat amb grans ofertes tot just obrir.

Gran distribució

L’Associació Nacional de Grans Superfícies (Anged), que engloba empreses com El Corte Inglés, Carrefour o Ikea, entre d’altres, ha considerat «innecessari» el debat sobre les rebaixes i promocions en botigues físiques després de les actituds oposades entre Sanitat i Comerç, si bé ha considerat «més raonable» la interpretació del departament liderat per Reyes Maroto, que defensa que el que es prohibeix són les aglomeracions i no la possibilitat de fer rebaixes i promocions en establiments físics. Per a l’Anged, la clau és mantenir les limitacions d’aforament (30%) i la distància de seguretat de dos metres. «Amb aquestes mesures és impossible a la pràctica que es puguin produir aglomeracions», opinen a l’Anged.

Temes: Comerç