efectes de la Covid-19

Vals davant reemborsaments, la solució europea per salvar les aerolínies

La Comissió Europea presenta aquest dimecres el seu pla per sostenir el transport i garantir la supervivència del sector del turisme

Vista general de l’aeroport de Son Sant Joan.

Vista general de l’aeroport de Son Sant Joan. / EFE / MONTSERRAT T. DÍEZ

2
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez
Silvia Martinez

Periodista

ver +

El principal problema de liquiditat al qual s’enfronten actualment les empreses turístiques europees, incloses les aerolínies, és doble: d’una banda, manca absoluta de noves reserves i, de l’altra, multiplicació sense precedents de peticions de reemborsament a causa de la cancel·lació de vols i paquets turístics com a conseqüència de la Covid-19. Un còctel explosiu al qual la Comissió Europea respondrà aquest dimecres amb una nova bateria de propostes amb la qual pretén garantir la supervivència del sector més enllà d’aquest estiu, entre les quals, l’ús de vals o bons de viatge en comptes del reemborsament del preu del bitllet.

«És important preservar els drets dels consumidors també en temps de crisi» però aquests «també poden contribuir a alleujar els problemes de liquiditat de les empreses de viatges i transport si tenen una opció atractiva entre el reemborsament en diners o un bo», afirma la Comissió Europea a l’esborrany de comunicació sobre turisme i transport que adoptarà aquest dimecres i que arribarà acompanyat de quatre propostes per impulsar una obertura gradual de les fronteres internes de la UE en tres fases, restablir els serveis de transportreprendre les activitats turístiques i fomentar l’ús de cupons per mantenir a la superfície aerolínies i altres empreses del sector.

Segons les estimacions de l’IATA, les sol·licituds de devolució de bitllets, a causa de la cancel·lació de vols, superen de lluny el nivell de noves reserves i a principis del mes d’abril les peticions arribaven ja als 10.000 milions d’euros només per a Europa. Una dada que resumeix el fosc panorama al qual s’enfronta el sector, amb pèrdues d’ingressos, segons estimacions de la indústria recollides a l’informe, del 90% en el cas de creuers i aerolínies, del 70% per a touroperadors i del 50% per a hotels i restaurants

Notícies relacionades

«Amb la recomanació sobre vals per a passatgers i viatgers com a alternativa al reemborsament del paquet de viatge o servei de transport cancel·lat en el context de la pandèmia de Covid-19, la Comissió va més enllà per garantir que els cupons per a passatgers i viatgers puguin ser una alternativa viable», assenyala Brussel·les que defensa un enfocament conjunt europeu i oferir als consumidors una «opció atractiva i fiable» de manera que tinguin prou incentius per acceptar el canvi per un bo. 

Per a això, els Estats membres hauran de garantir que els vals estan protegits davant eventuals insolvències de l’empresa emissora, que ofereixen certa flexibilitat en la transferència i que podran bescanviar-se per diners si al final del període de validesa el passatger no l’ha utilitzat. El pla de Brussel·les també contempla la promoció de sistemes de cupons de patrocini per a organitzacions de turisme locals i la creació d’una plataforma ‘online’ per recollir les iniciatives d’aquest tipus.