nova fase

El Govern permet els vols comercials entre les illes de les Balears i de les Canàries

A partir d'aquest dilluns la fase 1 obre la connexió per mar de la Península amb Mallorca, Eivissa, Menorca i Formentera

El Govern permet els vols comercials entre les illes de les Balears i de les Canàries

Gobierno de Canarias

Es llegeix en minuts

El Periódico

Des d’aquest dilluns el Govern aixecarà la prohibició de fer operacions aèries comercials regulars entre les Illes Canàries i entre les Balears, dins de les mesures a aplicar en la fase 1 de la desescalada en matèria de mobilitat en el Pla per a la Transició a una Nova Normalitat (PTNN). Segons l’ordre del Ministeri Transports, Mobilitat i Agenda Urbana publicada aquest diumenge al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE). Aquest restabliment dels vols comercials als territoris insulars serà efectiu des de les 00:00 hores d’aquesta nit. No obstant, es mantenen les restriccions de connexions aèries amb la Península.

Es tracta de les primeres mesures de desconfinament establertes per al sector aeri per part del Govern espanyol, si bé l’Executiu també ha anunciat que regularà l’entrada al territori espanyol dels ciutadans de tercers països que comencin a arribar a mesura que les companyies aèries reprenguin vols a destinacions espanyoles, com ha fet Lufthansa, que es disposa a reprendre vols amb Mallorca a partir de juny.

L’ordre ministerial estableix, en el cas de les Canàries, unes tarifes de referència per a cada una de les rutes, en els trajectes d’anada, que queden establertes així: Gran Canària-Tenerife Nord: 69 euros, Gran Canària-Tenerife Sud: 78 euros, Gran Canària-Fuerteventura: 78 euros, Gran Canària-El Hierro: 112 euros, Gran Canària-Lanzarote: 88 euros, Gran Canària-La Palma: 106 euros, Tenerife Nord-Fuerteventura: 107 euros, Tenerife Nord-El Hierro: 78 euros, Tenerife Nord-Lanzarote: 112 euros, Tenerife Nord-La Palma: 72 euros, La Palma-Lanzarote: 112 euros, Gran Canària-La Gomera: 106 euros, Tenerife Nord-La Gomera: 78 euros.

Serveis mínims

Així mateix, a fi de salvaguardar una connectivitat aèria bàsica essencial entre les illes durant l’estat d’alarma, es considerarà com a servei mínim imprescindible fer dues freqüències diàries a les rutes Gran Canària-Tenerife Nord, Gran Canària-Fuerteventura, Gran Canària-Lanzarote i Tenerife Nord-La Palma. Per a la ruta Tenerife Nord-El Hierro es fixa una freqüència diària.

En el cas de les illes Balears s’estableix com a servei mínim imprescindible fer dos vols diaris d’anada i tornada entre Palma de Mallorca i Eivissa, i dos vols diaris d’anada i tornada entre Palma de Mallorca i Menorca.

Segons fixa el gabinet dirigit per José Luis Ábalos, els operadors que ofereixin el servei hauran d’oferir al públic només el 50% de la capacitat total de cada aeronau per assegurar la deguda separació entre passatgers.

Servei marítims amb la Península

D’altra banda, l’ordre també fixa mesures per al transport marítim en aquesta fase 1, plantejant la necessitat d’adaptar les condicions de prestació dels serveis d’aquest transport de passatgers interinsulars. A més, en el cas de l’arxipèlag balear es restableixen els serveis marítims amb la Península. L’ordre precisa que podran desembarcar passatgers i vehicles en règim de passatge als barcos de passatge de transbord rodat, i barcos de passatge que ofereixin serveis regulars a les línies marítimes entre la Península i la comunitat autònoma.

D’altra banda, als dos arxipèlags es determinen les condicions sota les quals poden desenvolupar-se la navegació d’esbarjo i determinades activitats connexes.

Igualment, a les Canàries, a la província, illa o unitat territorial de referència en la fase 1, podran navegar, entre ports o punts del litoral del mateix municipi i illes no habitades pròximes, els barcos i embarcacions dedicats al transport turístic de passatgers, que no siguin barcos de passatge tipus creuer, els destinats a activitats d’impartició de pràctiques i cursos de formació, i els utilitzats amb finalitat recreativa o esportiva pels seus propietaris o en arrendament nàutic. L’ordre destaca que als dos arxipèlags es determinen les condicions sota les quals poden desenvolupar-se la navegació d’esbarjo i determinades activitats connexes.

Transport ferroviari

Et pot interesar

L’ordre també inclou la desescalada de transport ferroviari. Els serveis ferroviaris de rodalies de competència estatal aniran augmentant la seva oferta progressivament fins a recuperar-ne el 100%, tenint en compte la necessitat d’ajustar l’oferta de serveis a la demanda previsible i procurar la màxima separació possible entre els passatgers.

Correspondrà a l’operador ferroviari adoptar les mesures necessàries per complir aquests objectius. Així mateix, haurà d’informar diàriament al Ministeri de Transports sobre l’evolució de l’oferta de serveis ferroviaris i la demanda de viatgers.