ESPERANÇA PER AL SECTOR TURÍSTIC

El 41,5% dels espanyols pensen que sortiran de vacances a destinacions de sol i platja

Una enquesta revela que un 33% encara dubta, sobretot per problemes econòmics o incertesa per la crisi sanitària, però no per por del contagi

zentauroepp48733680 barcelona 21 06 2019 barcelona uso de las playas este verano190621162128

zentauroepp48733680 barcelona 21 06 2019 barcelona uso de las playas este verano190621162128 / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Julia Camacho

El confinament a què ha obligat la crisi sanitària del coronavirus no ha pogut amb les ganes de vacances de molts espanyols, que tenen clar que quan puguin agafaran les maletes aquest estiu. És el que es desprèn de la ‘Primera enquesta a la demanda turística potencial nacional’, presentada aquesta setmana, que conclou que un 41,5% dels espanyols pensen sortir per disfrutar d’unes merescudes vacances aquest estiu, i s’inclinen per hotels en destinacions de sol i platja fora de la seva comunitat, dades que permetran cert alleujament en el sector hoteler i turístic nacional. Un altre 33% dels espanyols, diu l’informe, encara s’ho estan pensant.

L’enquesta forma part de la campanya ‘Loving tourism’, impulsada per la consultora turística Castro Consultoria per mirar de mitigar l’impacte de la crisi sanitària en el sector. El sondeig es va fer entre 2.500 persones de tot el territori nacional durant els dies 2 al 20 d’abril, «just quan més por i desinformació teníem» i encara no es coneixien els plans de desescalada del Govern central, segons va explicar Juan Castro, CEO de la consultora, durant el ‘webinar’ de presentació de l’informe, en què també van participar la responsable del Sistema d’Anàlisi i Estadístiques del Turisme d’Andalusia (SAETA), Inma Gallego; el director d’Intel·ligència Turística del País Valencià, Mario Villar, i la directora gerent de Turisme de Lloret de Mar, Elisabeth Keegan.

Les dades suposen un raig d’esperança per al sector hoteler, que aquest any s’haurà de confiar al turisme nacional després de la recomanació que països com Alemanya han fet als seus nacionals per no viatjar a Espanya. El 41,5% dels residents enquestats mantenen la intenció de sortir de vacances, mentre que un 25,1% dona per fet que es quedarà a casa. Respecte a aquest 33,3% que dubta, «creiem que són un grup de turistes que poden caure cap al ‘sí’ quan es tingui una miqueta més d’informació», va valorar Castro.

Millor amb cotxe que amb avió

La incertesa o falta de seguretat davant l’evolució de la pandèmia (39,9%) i la situació econòmica personal per la pèrdua de la feina o la falta de rendibilitat dels negocis (20,7%) són els motius esgrimits per aquest 58,4% d’enquestats dubtosos i els qui tenen clar que no estiuejaran aquest any. Però tot i així, el 73% d’aquest grup d’enquestats donen per fet que sí que sortiran de vacances l’any que ve. Crida l’atenció la confiança dels enquestats en les mesures de seguretat, ja el risc de contagi com a element dissuasiu és esgrimit per només per l’11,2%.

Respecte als qui ja apunten que tindran vacances, l’avanç de la crisi sanitària ha evidenciat un augment de l’interès per destinacions nacionals, que creix un 16,5% respecte a les intencions d’abans del període d’alarma, mentre que les destinacions internacionals cauen un 30,3% respecte a abans de març. També augmenten un 15,3% els que s’inclinen per viatjar a destinacions en una altra comunitat autònoma. L’esclat de la crisi sanitària ha modificat, a més, els hàbits de transport. Si abans de l’alarma sanitària la majoria escollia mitjans de transport massius, ara el 77% s’inclina per viatjar amb el seu propi cotxe davant el 30% que continua confiant en l’avió. Unes dades que, segons Castro, avalen la tesi que aquest 2020 serà l’any del turisme nacional.

Notícies relacionades

Un aspecte cridaner de l’enquesta té a veure amb el tipus d’allotjament. El nivell d’aquells que pensaven allotjar-se en un apartament o vivenda turística es manté estable, entorn d’un 35%, i baixen aquells que optaven per un hotel, tot i que continuen sent majoria. Així, abans de l’alerta, un 64% dels enquestats estudiaven aquesta opció, mentre que ara són el 55%. Així mateix, pugen els que busquen una vivenda secundària (el 13,5%), allotjaments rurals (ja són el 21,2%) o cases de familiars i amics (15,6%).

Finalment, l’informe analitza el tipus de producte turístic favorit, i confirma que la gent continua apostant pel turisme de sol i platja, una destinació escollida pel 56,4% dels enquestats. Castro va posar èmfasi en el fet que es detecta un increment del 9,5% respecte a abans de l’alerta sanitària, «perquè entenen que és una destinació segura», va afegir Castro. L’alerta sanitària també sembla haver afavorit destinacions naturals, que mostren una alça del 8% respecte a abans de la pandèmia; el turisme rural, que creix un 6,9%, o fins i tot les vacances en autocaravana.