PEL CORONAVIRUS

L'economia xinesa va caure el 6,8% el primer trimestre, la primera contracció des de 1976

La producció industrial va baixar el 13,5% al gener i al febrer, i l'11% al març

zentauroepp52715494 in this photo released by china s xinhua news agency  chines200310124913

zentauroepp52715494 in this photo released by china s xinhua news agency chines200310124913 / Xie Huanchi

1
Es llegeix en minuts
Agencias

El producte interior brut (PIB) de la Xina va caure el 6,8% en el primer trimestre de l’any, la primera contracció de l’economia del gegant asiàtic des de 1976, fet que confirma els seriosos efectes causats per la pandèmia de coronavirus al país, segons va informar aquest divendres l’Oficina Nacional d’Estadístiques (ONE).

La contracció, pitjor de la prevista per diversos analistes, suposa la primera interrupció de l’inèdit creixement que l’economia xinesa ha registrat en les últimes dècades. El PIB xinès va començar a mesurar-se el 1992, però la resta de dades existents fins aquesta data apunten que l’economia del país no havia entrat en recessió des de fa més de 40 anys.

Les dades publicades per l’ONE mostren que al març, quan la pandèmia va començar a remetre al país, l’economia va quedar sota una forta pressió. La producció industrial va caure aquell mes un 11% davant el 13,5% registrat el gener i el febrer, mentre que la indústria manufacturera ho va fer un 10,2%.

Notícies relacionades

Les vendes al detall, una dada clau sobre el consum, van descendir el 15,8%, mentre que la inversió en actius fixos –com ara infraestructura, vivenda, maquinària i equips– van caure un 16,1% en els tres primers mesos. El PIB xinès es va situar en 20.650,4 milers de milions de iuans (2.647 milers de milions d’euros, 2.916 milions de dòlars) en el primer trimestre del 2020. El valor afegit de la indústria primària va disminuir el 3,2%, el de la indústria secundària el 9,6% i el de la terciària, el 5,2%.

A principis d’aquesta setmana es va anunciar que el comerç exterior havia caigut el 6,4% en els tres primers mesos de l’any. L’economia del país encara està intentant recuperar-se plenament. L’índex nacional d’activitat de negocis Trivium estima que només el 82,8% de la capacitat econòmica està sent utilitzada actualment respecte als nivells anteriors a la pandèmia. Els analistes esperen una recuperació en la segona meitat de l’any i el Fons Monetari Internacional (FMI) va pronosticar fa dos dies que la Xina evitarà la recessió i creixerà en el conjunt de l’any un 1,2%. El mateix organisme estimava el gener passat, abans que esclatés la pandèmia, que el creixement econòmic xinès seria del 6% davant el 6,1% registrat oficialment pel país asiàtic el 2019.

Temes:

Xina