PEL CORONAVIRUS

La gran distribució preveu una caiguda de 50% en vendes quan reobrin les botigues

Els grans grups comercials no alimentaris reclamen una flexibilització del mercat de treball per emprendre la recuperació

2019 0924 13392500

2019 0924 13392500

4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Les grans cadenes de distribució temen que el final del confinament i l’obertura comercial obri pas a una etapa de contenció del consum. L’Associació Nacional Grans Empreses de Distribució (Anged) preveu que en els prop de dos mesos que estaran tancades les botigues no alimentàries a Espanya es perdrà més que en tota la crisi de 2008-2013, quan el consum va caure el 35%, i apunten a una caiguda de fins al 50% en les vendes. Mentre en el sector de l’alimentació es viu amb sobrecàrrega de treball, la resta del sector comercial tem el retorn a una normalitat que distarà molt d’assemblar-se a la foto comercial del 2019.

Amb les millors previsions i pensant que es pugui començar l’activitat al mes i mig, Anged preveu que en el conjunt de l’any el comerç minorista caigui no menys del 10%, cosa que suposa una pèrdua d’ingressos de 25.000 milions d’euros el 2020.

Des que va arrencar l’estat d’alarma el 14 de març passat, la facturació en alimentació ha crescut un 25% segons Anged, tot i que altres fonts apunten que podria arribar al 40%, respecte d’un any abans, però les vendes del sector tèxtil han caigut el 70% i les d’altres productes almenys un 50%. La venda ‘online’ ha minimitzat una mica l’impacte.

Un futur immediat sense turistes

Al presentar aquestes dades, el president d’Anged, Alfonso Merry del Val, i el seu director general, Javier Millán-Astray, han assegurat aquest dimecres en una videoconferència que «per salvar llocs de treball primer s’han de salvar les empreses» i que, amb una caiguda de vendes del 50% «és impossible» que aquestes subsisteixin amb la mateixa plantilla i en les mateixes condicions laborals. Segons els seus càlculs, quan les botigues reobrin les seves portes es trobaran, a més, que els falten 40 milions de consumidors: els turistes que no visitaran aquest estiu Espanya.

En relació amb el comerç electrònic, Millán-Astray també ha remarcat que aquest «s’ha esfondrat» a tots els sectors, tret de l’alimentació i l’electrònica. En el sector alimentari, les vendes per comerç electrònic han crescut en les últimes quatre setmanes el 48%, més del doble que a les botigues físiques (23%), mentre que en el de tecnologia i consumibles de la llar s’ha registrat un avanç del 40%, davant la caiguda del 45% als establiments.

Segons les dades d’Anged, en el cas del tèxtil i perfumeria, no hi ha hagut creixement de les vendes ‘online’, una cosa que han constatat altres firmes de monitoratge del mercat. Els clients no compren roba i la temporada de primavera i d’entretemps es dona per perduda.

«Si alguna cosa ha demostrat el sector de la distribució» en aquesta crisi, segons Millán-Astray, és que «és extraordinàriament eficient i competitiu», tot i que per fer front a aquesta crisi entén que són necessàries tota una sèrie de mesures urgents. Entre les quals, Anged (que calcula que el 40% dels treballadors del seu àmbit que té identificats estan afectats per un expedient de regulació temporal d’ocupació) proposa ampliar el volum de finançament garantit per l’Estat. Així mateix, planteja suspendre el pagament de tributs, bonificacions fiscals en l’IVA, IRPF o les cotitzacions a la Seguretat Social, i eliminar l’impost sobre grans establiments comercials, i bonificar inversions creadores d’ocupació.

Per recuperar el mercat laboral, creu necessari garantir la seguretat dels seus empleats prioritzant els treballadors de distribució d’aliments i els que estan en quarantena en la realització de test del coronavirus.

També sol·licita flexibilitzar la jornada dels treballadors, imputar vacances els moments d’inactivitat i facilitar una distribució de jornada plurianual de manera irregular portant més enllà del 31 de desembre del 2020 la possibilitat de recuperació de les hores no treballades. Així mateix, advoca per crear una espècie de «pont» entre els ertos de força major i els posteriors, en línia al suggerit avui mateix pel Govern. La idea és que la mateixa pandèmia ha causat problemes econòmics de més calat, més enllà del mateix confinament de la població.

Notícies relacionades

Finalment, per recuperar el consum i la confiança d’empreses i ciutadans, demana plans renove i facilitats financeres, una llibertat comercial més gran i recolzar el turisme de compres.

La patronal Anged protagonitza les demandes que centraran la pressió de la resta de patronals sectorials en les pròximes setmanes. La demanda principal serà disposar de mitjans adequats per detectar els casos positius de coronavirus a les plantilles. Ja des d’un punt de vista empresarial les peticions seran les d’agilitar al màxim els processos de regulació d’ocupació, les modificacions de condicions de jornada i horari i permetre imposar vacances en períodes de baixa activitat. Anged agrupa 18 companyies de distribució: Alcampo, Apple Retail, Bricomart, C&A, Carrefour, Conforama, Costco, El Corte Inglés, Eroski, FNAC, IKEA, Leroy Merlin, MediaMarkt, Tendam, Toys’R’Us, Worten, Dufry i Feuvert.