alça d'activitat

El comerç alimentari arriba exhaust al pont de Setmana Santa

L'obertura es mantindrà en general igual que altres anys en funció de la normativa de cada autonomia

El Govern insta a planificar les compres i evitar acaparaments innecessaris

zentauroepp52905598 graf977  madrid  24 03 2020   un empleado con mascarilla y g200328213244

zentauroepp52905598 graf977 madrid 24 03 2020 un empleado con mascarilla y g200328213244 / Rodrigo Jimenez

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Les cadenes de supermercats i les seves plantilles arriben al pont de Setmana Santa exahustes de tanta activitat. Els treballadors dels comerços d’alimentació arriben als dies festius plens d’estrès. No hi ha homenatge de les 20 hores suficients per als que enfundats en mascareta, pantalla de plàstic o ulleres protectores han treballat en les últimes setmanes més que mai davant de l’amenaça del coronavirus que passeja davant d’ells cada dia amb carretó de comprar. Els establiments obriran en termes generals cenyits a la normativa comercial i els horaris dels últims dies de confinament. Tancaran divendres, diumenge i dilluns a Catalunya. Dilluns sí que obriran allà on no sigui festiu. Cada cadena decideix el seu horari, amb obertura a les 9 hores o les 10 hores. 

En el cas dels municipis turístics amb permís d’obertura obriran algunes cadenes al matí, però d’altres han decidit tancar. És el cas de la cadena Bonpreu, que ha previst que els establiments Bonpreu i Esclat tanquin diumenge i els pròxims diumenges, «mentre durin les actuals circumstàncies». Fonts de l’empresa reconeixen que es tracta d’una mesura més «per protegir els equips de botiga». La mesura afecta els establiments de zones turístiques, però també els de menys de 300 metres quadrats que poden obrir qualsevol dia festiu (els situats al costat de gasolineres, per exemple). Bonpreu assegura que ha contractat 441 treballadors en les últimes setmanes per fer front a l’alça de l’activitat. 

El dilluns festiu sí que obriran en general els supermercats que ho solguin fer, amb un horari restringit al matí (fins a les 14 hores o 15 hores, depenent de la cadena). 

Fonts de Mercadona van confirmar que aplicaran els horaris d’obertura habituals i tancaran segons la llei comercial de cada autonomia. Aquesta serà la tònica general per a la majoria d’establiments. A El Corte Inglés asseguren l’obertura normal de dijous i dissabte a Catalunya. Divendres, diumenge i dilluns seguiran en marxa les entregues a domicili i el servei ‘click&car’. Per a entrega a domicili no hi haurà descans.

A Caprabo obriran dijous i dissabte de 9 h a 20 h. El dilluns festiu a Catalunya estaran obertes un total de 17 botigues de 9 a 15 hores (a les províncies de Barcelona, Tarragona i Girona). En qualsevol cas no es possible traslladar-se molts quilòmetres a la recerca de botigues obertes, ja que alguns comerços tradicionals i petits supermercats poden estar oberts en qualsevol lloc. Lidl va comunicar que les seves botigues seguiran les obertures que permeti la llei i en els horaris habituals.

No s’esperen grans allaus de consumidors, però les cadenes han omplert per a aquest dimecres les existències per reduir les necessitats de reposició al màxim. Les cues a la porta són l’exponent de l’increment de les mesures de seguretat que totes les cadenes han implementat. El temor del contagi ha enrarit les jornades laborals dels treballadors dels supermercats, que aparellat a l’increment d’activitat fa que arribin al límit de les forces durant els dies festius. 

Notícies relacionades

L’empresa d’estudis Nielsen va constatar al seu últim informe (del 23 al 29 de març) que la demanda segueix creixent respecte a la mateixa setmana de l’any passat, amb una alça del 16,2%, molta menor activitat que en les primeres setmanes d’acaparament. La consultora destaca l’alça de les compres ‘online’, de fins i tot un 73,7% en comparació amb la mateixa setmana de l’any anterior, i les vendes de productes més de caprici. Ha arribat l’hora de menjar xocolata. La rebosteria a casa sembla que domina a les llars espanyoles amb el confinament. 

El temor a què l’arribada de la Setmana Santa comportés allaus als comerços va portar aquesta setmana el Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme a emetre una campanya per conscienciar la població de la conveniència de planificar les compres durant la Setmana Santa, a fi de reduir la mobilitat i minimitzar el risc de contagi. «Volem complementar les indicacions generals de les autoritats sanitàries amb recomanacions com consultar el calendari de dies festius fixats per cada comunitat autònoma, prioritzar la compra en comerç de proximitat per evitar desplaçaments fora del barri, organitzar el consum setmanal, elegir productes de manera responsable o fer un esforç per no sortir tots els dies de casa», va explicar la secretària d’Estat de Comerç, Xiana Méndez.