ENTREVISTA

Josep Ametller: «El coronavirus suposarà un canvi de paradigma per al sector comercial»

El director general d'Ametller Origen aposta per consolidar el canal 'online' després del tancament de la seva divisió per a restaurants i hotels

La cadena transforma a contra rellotge un magatzem per potenciar les vendes a internet

josep-ametller

josep-ametller / DANNY CAMINAL

8
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La cadena catalana de distribució Ametller Origen posa en marxa aquest dijous un nou magatzem logístic per a la preparació de les comandes rebudes a la web. Després del tancament d’hotels i restaurants pel brot de coronavirus, la firma va decidir aquesta setmana reconvertir bona part de la seva activitat, tancar la divisió horeca i destinar el seu personal a satisfer la demanda ‘online’, que ha desbordat tant la cadena com els seus competidors. El director general d’Ametller Origen, Josep Ametller, explica els seus plans.

¿Com està la situació en aquests moments en el sector de la distribució?

És una situació excepcional. Hem de veure com ens adaptem a un nou context. Hi ha divisions de l’empresa que hem hagut de tancar després del decret. I en les àrees de l’empresa obertes hem d’entendre que la plantilla treballa amb intranquil·litat i que hem de donar les màximes condicions de seguretat possibles. El servei també ha canviat.

¿Veu correcte que s’hagi decretat el tancament d’hotels i restaurants?

Si hi ha una mesura comuna a tot el món ha sigut aquesta. Per tant, no s’ha d’opinar. El que sí que és cert és que ha tingut un gran impacte econòmic en el sector horeca, d’hotels i restaurants.

¿Empreses com la seva s’han hagut d’adaptar al canvi?

El que està clar és que hi ha hagut un canvi de patrons d’hàbits de consum. La venda de plats preparats ha caigut el 40%. Ha augmentat la venda de productes per a l’elaboració del menjar a casa.

Ametller Origen té una divisió important de plats preparats i de càtering.

Sí que tenim una divisió especialitzada en la provisió de productes a restaurants i s’ha tancat. Els plats preparats a la botiga sí que eren una part important de l’activitat i l’aturada ha obligat a canviar. També veiem que en aquests moments s’ha incrementat el consum de cervesa; un increment del 40% de la venda d’ous, suposem que per a l’elaboració de pastissos a casa o de rebosteria. Quan fem una anàlisi de venda a totes les botigues, detectem aquests canvis. És una tendència que continua. En els primers dies de confinament no sabíem com es comportaria el client i quines coses comprarien.

En ple moment d’acaparament...

Sí, primer va ser tot una bogeria. Primer l’acaparament, però ara ja comencem a veure com es comporten els consumidors i les famílies durant la tancada. La compra per categories ha canviat però ja s’està mantenint.

L’afluència de públic a les botigues ha baixat...

Sí. De fet ja es va notar que va començar a baixar la setmana passada. El que sí que veiem és que ha baixat l’afluència de públic moltíssim però augmenta el tiquet de compra. Moltes menys visites a la botiga però quan s’hi va, es compra molt més. Es tendeix a emmagatzemar.

¿Què és el que està passant amb la compra ‘online’?

Totes les cadenes estem desbordades des del primer dia. Nosaltres estàvem donant franges d’entrega en una setmana i el que hem fet ha sigut adaptar un magatzem que teníem destinat a proveir producte a hotels i restaurants i els hem adaptat per al consumidor ‘online’. La idea és tenir un assortiment una mica més reduït però ser més eficients i poder arribar al màxim nombre de clients possible. Hi ha moltíssims més clients que els que podem servir i estem intentant adaptar-nos a la situació amb velocitat. Tot l’equip que teníem per a la divisió horeca ha sigut ressituat per donar servei a les botigues i a la plataforma ‘online’.

¿Quan comença a funcionar?

Comencem a funcionar aquest dijous [per avui]. Estem al Prat amb un assortiment reduït, però amb l’objectiu de ser molt eficients. També amb la col·laboració d’autònoms que treballaven per a hotels i restaurants que s’han quedat sense feina i els hem donat feina, sobretot en l’àrea de transport i de ‘picking’ (selecció de producte per a cistella de la compra).

¿En quant temps s’ha fet aquesta reconversió?

Ho hem fet en cinc dies. Hem adaptat l’espai que teníem per a les noves necessitats. Hem instal·lat tota la tecnologia per rebre les comandes ‘online’, etcètera. Hem contractat nous empleats per ampliar el servei. Comencem aquest dijous a veure com funciona tot. La clau ha sigut reduir l’assortiment, però que cobreix tot el bàsic i assignar un transportista a cada zona. Hem decidit no fer franges d’entrega per hores, sinó que el que fem és assegurar el dia d’entrega i ser més eficient a complir l’acordat i arribar a més gent.

El magatzem destinat al servei ‘online’ d’Ametller Origen.

¿Quin salt de capacitat de gestió es pot assolir amb aquest nou magatzem?

Jo crec que podem multiplicar per cinc el nombre d’enviaments diaris.

¿Quants enviaments diaris?

Penso que superarem els 1.000 enviaments diaris.

¿Quin personal s’ha afegit a l’empresa?

A més de les 75 persones que es dedicaven abans a hotels i restaurants, hem previst contractar 25 o 30 persones més de les que es van quedar sense feina pel tancament d’hotels i restaurants. Creiem que és important contractar aquest personal que s’ha quedat sense feina durant els dies que es mantingui el confinament.

¿Creu que després d’aquests dies de confinament s’obre una nova etapa per al sector de la distribució i la implantació del comerç electrònic a Espanya?

Totalment. 100% L’alimentació era el sector que anava més retardat en el comerç electrònic, especialment pel producte fresc i les objeccions dels consumidors a comprar per internet. Nosaltres volem demostrar i garantir que el producte fresc es pot comprar per internet. La demanda és il·limitada i el problema és el servei. Molts dels clients que ara provin la compra ‘online’ ho continuaran fent en el futur. El paradigma de compra canviarà si la seva experiència de compra és bona. En l’assumpte del comerç electrònic no s’hi val tot. El servei ha de ser bo, tot i que és cert que en les actuals circumstàncies el consumidor està predisposat. S’ha de treballar molt l’eficiència del comerç electrònic, en qualitat de producte i per aconseguir que tingui futur des d’un punt de vista mediambiental.

¿Pot ser contraproduent l’actual situació i la dels últims dies d’incapacitat per part de totes les cadenes de donar servei ‘online’ eficient i amb terminis d’entrega superiors a la setmana?

Hem arribat al col·lapse. No estàvem preparats, ni nosaltres ni els sistemes per assumir la demanda tan de cop. És una demanda exageradíssima i puntual i no serà que la que hi haurà en el futur. Però molta gent li farà canviar el xip, i quan hagi rebut comandes i comprovi que és possible comprar ‘online’, potser alguns es quedaran amb aquest nou paradigma de compra.

¿El sistema triat serà el de servir els productes des del magatzem central o continuaran fent la cistella a la botiga?

Mantindrem els dos sistemes. Ens vam plantejar què era millor, si mantenir ‘online’ l’assortiment complet o reduir-lo i donar un millor servei. Vam decidir la segona opció. Era o mantenir l’enviament des de botiga i no satisfer ni la tercera part de la demanda que tenim o obrir un magatzem i oferir un assortiment més petit. Abans oferíem 1.800 referències i ara n’oferirem 500, les que pensem que són fonamentals. En paral·lel, començarem a Vilanova i la Geltrú divendres, que les botigues puguin també fer les comandes procedents de la venda ‘online’, ja que ni tan sols amb el nou magatzem podem assumir la demanda actual.

¿Hi haurà adaptació de la web a aquest nou nombre de referències?

Sí. El client només veurà l’estoc associat al seu codi postal i magatzem o botiga assignat. El sistema és multiplataforma i ens permetrà sumar noves botigues progressivament.

¿Inversió?

La inversió no ha sigut important, més que res de dedicació dels nostres equips.

¿La cobertura del mercat quina serà?

La idea és continuar donant servei a l’àrea metropolitana. I sumar botigues d’altres zones. Començarem amb Tarragona. Cada transportista s’associarà a cada botiga. Des del magatzem central podrem servir Barcelona i la seva àrea d’influència. Tenim cinc persones d’atenció al client només atenent trucades de persones que pregunten les raons que no estigui disponible el servei ‘online’ a la seva zona. Totes les cadenes de distribució som empreses omnicanal, però mai s’havia donat una circumstància més adequada que aquest desgraciat brot de coronavirus per impulsar el comerç electrònic. Suposarà un canvi de paradigma per al sector comercial en el futur.

És un canvi per una qüestió de necessitat... L’entrega a domicili des de la botiga es manté...

En l’àmbit local, sí. Especialment per als clients més grans. A partir de demà es posa en marxa el sistema de trucada directa a la botiga per part dels més més grans amb un camió de repartiment per a cada botiga. Des de la botiga es prioritza els clients més grans. Des de la central s’intenta que en la tramitació de les comandes es tardi 10 minuts i no 20, com en qualsevol altra cadena. La caiguda d’afluència de públic a les botigues permetrà també complementar el servei ‘online’ del magatzem. A partir de dilluns s’obrirà per als més més grans a partir de les 9 hores i no a les 10.

Notícies relacionades

I en termes d’aprovisionament, ¿hi ha problemes? ¿El fet de ser una cadena d’alta integració vertical atorga avantatges?

També ens hem hagut d’adaptar a la normativa; per exemple per collir ha d’anar una persona per automòbil. Hem d’adaptar la logística. Si no plantem i collim, no tindrem producte a la botiga. També a la planta d’elaboració s’han eliminat referències per garantir la distància entre empleats. Hem de ser àgils per adaptar les granges i els camps a la situació. Al ser petits, som més àgils i sabem adaptar-nos. Al tenir camps i granges no necessitem participar en subhastes d’aprovisionament. Som a la mateixa trinxera que els nostres proveïdors.