01 d’abr 2020

Anar al contingut

PEL CORONAVIRUS

La compra 'online' al súper es referma

Els experts preveuen que passi de l'1% al 4% després de la pandèmia

Els hàbits de consum han canviat amb el confinament

Eduardo López Alonso

La compra 'online' al súper es referma

La compra ‘online’ de productes d’alimentació  ha crescut exponencialment durant les últimes setmanes a Espanya i es preveu que després de la pandèmia s’assenti entre els hàbits dels consumidors. Segons l’expert en distribució i professor de l’IESE José Luis Nueno, «tot i que no es produirà una explosió o auge desmesurat de les vendes ‘online’ després de la pandèmia, sí que servirà perquè el seu pes en la distribució passi de poc més de l’1% al 4%». L’opinió de Nueno la subscriu també Ignacio Biedma, analista de la consultora Nielsen. Les dades de mercat de l’última setmana han detectat un increment de la venda a través d’internet de productes de gran consum del 59,9%.

Situació excepcional

El creixement només s’ha vist bloquejat per la incapacitat de les cadenes d’assumir l’alça accelerada de la demanda. «És una situació excepcional», explica Josep Ametller, director general de la cadena de supermercats Ametller Origen. «Totes les cadenes de distribució som empreses omnicanal, però mai s’havia donat una circumstància més adequada que aquest desgraciat brot de coronavirus per impulsar el comerç electrònic. Suposarà un canvi de paradigma per al sector comercial en el futur», reconeix.

‘Online’, col·lapsat

La situació ha demostrat que les cadenes de distribució i els seus mètodes d’enviament a domicili no estan preparats per generalitzar la compra ‘online’. Els períodes d’entrega de mercaderia són d’entre una setmana i més de 20 dies. «En la situació actual, serà difícil que a curt termini l’‘e-commerce’ sigui capaç de superar el 2% de quota de mercat per la precarietat de la planificació de les cadenes», considera Biedma, per la qual cosa aconsella que a curt termini la majoria se centrin especialment a proveir les botigues i mimar els consumidors. «Ja ho veurem en el futur, però és previsible que els hàbits de compra canviïn, que certes barreres que hi havia fins ara se superin en poc temps», afegeix.

Un supermercat abans del brot de coronavirus. 

Pablo de la Rica, responsable d’estudis a l’associació Aecoc, opina que «hi ha consumidors que no compraven ‘online’ i que han començat a fer-ho i que és possible que repeteixin durant el confinament. El fre inicial que suposa familiaritzar-se amb una web, fer la primera llista de la compra o introduir dades personals s’haurà vençut». 

Nous hàbits de consum

El confinament de la població també ha descobert nous hàbits de consum. Després d’una primera etapa d’acaparament que feia anar de corcoll les cadenes de distribució, s’han produït canvis. A Ametller Origen, per exemple, han detectat que després de les grans compres de llegums, arròs i paper higiènic s’ha passat a vendre més ous, per exemple. En concret el 40% més, se suposa que per a l’elaboració de rebosteria a casa.

Productes discrecionals o de caprici

Segons Nueno, a partir d’ara «es vendran més categories de productes discrecionals o de caprici». Després d’una compra d’aprovisionament toca aconseguir xocolata i aquest tipus de productes que alleugereixen la monotonia alimentària del tancament preventiu.

Peix

A Mercabarna han notat ja que les vendes de peix s’han desplomat entorn del 40%, i les fruites, fins al 10%. Per a Nueno, el peix serà un dels més afectats en aquestes setmanes de canvi d’hàbits. La reducció de visites a la botiga i el costum trencat de la compra dels divendres de peix fresc fa que la gestió del producte sigui més complicada.