Conseqüències de la crisi global

Port de Barcelona percep ja l''efecte coronavirus'

El confinament suposarà un cop molt superior al bloqueig exportador xinès, que va retallar el 10% l'activitat

La institució flexibilitza cobraments i pagaments per recolzar els proveïdors i clients i evitar la paralització portuària

zentauroepp49824991 12 09 2012 terminal de contenidors de tcb al port de barcelo191029134227

zentauroepp49824991 12 09 2012 terminal de contenidors de tcb al port de barcelo191029134227 / EUROPA PRESS

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Port de Barcelona paga des d’aquest dilluns immediatament als proveïdors que presenten factura electrònica i ha flexibilitzat els cobraments i liquidacions de taxes com a mesura d’urgència de recolzament a l’activitat de la infraestructura i les empreses associades. Malgrat que les dades del mes de febrer encara no reflecteixen un impacte negatiu en el trànsit, és obvi que la paralització del consum, del comerç i de bona part de l’activitat industrial penalitzarà els trànsits de manera dràstica, especialment respecte al sector de l’automòbil i trànsit de passatgers. S’augura una caiguda dels trànsits del 8% o el 10% a causa de l’aturada de les exportacions de la Xina al febrer, però l’efecte del confinament s’augura «molt pitjor». El port de Barcelona ha deixat de ser un termòmetre anticipat de l’economia per reflectir directament les conseqüències gairebé en temps real.

Els efectes s’han deixat notar en l’activitat portuària tot i que fonts de la institució reconeixen que «no serà possible tenir una visió completa de les conseqüències fins més endavant». El fet que no hi hagi creuers o barcos de passatge, l’activitat comercial hagi cessat i s’hagin paralitzat els nolis del sector de l’automòbil  suposarà una retallada dels ingressos en pròxims mesos.

Les situació excepcional que s’està vivint com a conseqüència de l’estat d’alarma decretat pel Govern ha suposat mesures especials al port de Barcelona centrades en un intent de mantenir la línia de cobraments i pagaments. En concret, i d’acord amb el decret aprovat la setmana passada, les liquidacions tributàries ja efectuades i no pagades per no haver vençut, podran pagar-se fins al 30 d’abril. Aquest dilluns es va procedir a retrocedir d’ofici i automàticament tots els càrrecs bancaris domiciliats derivats de taxes portuàries i el venciment dels quals hagi sigut 20 de març del 2020. Un baló d’oxigen per a les empreses portuàries.

La subdirectora financera de Port de Barcelona, Miriam Alaminos, va assegurar que globalment les mesures suposen «accelerar el pagament a proveïdors i flexibilitzar els cobraments» i que l’efecte total en el compte de resultats amb prou feines afectarà, tot i que sí la tresoreria. «En qualsevol cas, la situació des d’un punt de vista financer de Port de Barcelona és supersòlida i l’objectiu és contribuir a la recuperació ràpida de l’economia després d’aquest període de confinament», va afegir Alaminos.

Notícies relacionades

En línia amb les mesures econòmiques anunciades per la Comissió Europea, el Govern de l’Estat i la Generalitat per intentar mitigar els efectes negatius d’aquesta situació en l’economia, la direcció de Port de Barcelona ha començat a estudiar tota una sèrie de mesures, algunes de les quals es posaran en marxa en els pròxims dies i d’altres que s’aniran definint pròximament en aquesta línia de flexibilitzar encara més cobraments i pagaments. Una de les decisions d’aplicació immediata és la no penalització a les terminals en cas de no complir els trànsits mínims compromesos per causes derivades del coronavirus durant el període d’afectació de l’expansió del Covid-19.

Mensualitzar el cobrament de la taxa d’ocupació

D’altra banda, i en funció de les quanties a liquidar, el pagament de la taxa d’ocupació passarà a ser mensual, en lloc de trimestral o semestral, fins al 31 de desembre d’aquest any. Amb aquesta mesura es pretén ajudar les empreses davant de possibles situacions de tensions de tresoreria o problemes de liquiditat. Com a infraestructura crítica necessària per garantir el correcte funcionament de les cadenes logístiques, el Port de Barcelona és operatiu tot i que l’activitat ha sigut desigual en els últims dies, com ja van avançar fonts sindicals.