efectes en el consum

La despesa al súper va créixer el 9% del 2 al 8 de març

L'auge del consum es manté, però canvia la cistella de la compra en funció de compres massives anteriors

zentauroepp52821766 coronavirus galeria barcelona200318102443

zentauroepp52821766 coronavirus galeria barcelona200318102443 / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La despesa en productes de gran consum en la setmana del 2 al 8 de març a Espanya es va incrementar fins al 9% respecte de la mitjana setmanal dels dos mesos anteriors. Aquest creixement va ser en la setmana anterior del 13%, quan Espanya començava a notar les primeres afectacions per la pandèmia del coronavirus, segons les dades de la consultora Kantar.

El creixement es veu aparellat amb un tiquet de compra més gran mitjà (+5%) i un increment de la freqüència de compra (+3%) respecte de la mitjana de les primeres vuit setmanes de l’any.

En la setmana analitzada, l’augment del consum es va apreciar en totes les categories, destacant l’alimentació i begudes envasades, drogueria i productes per a nadons, en què la despesa es va incrementar fins al 18%.

Dins de l’alimentació i begudes envasades, els creixements més grans es van detectar en: cereals (38%), llegums (37%), cacau (25%), arrossos (22%) i pastes alimentàries (19%). Però a més, es va començar a notar l’increment en productes d’indulgència, com ara xocolata (23%), olives (68%) i cervesa (20%), anticipant-se al tancament de la restauració. També en drogueria continuen destacant els netejadors (19%) i despunten categories complementàries, com ara fregalls (15%) o ambientadors (14%).

Això es deu al fet que, segons Kantar, «després d’un primer moment d’aprovisionament de les categories més bàsiques, com ara aigua, llet, conserves, lleixius i desinfectants, sabó de mans o paper higiènic, que podríem qualificar d’‘efecte búnquer’, en la següent setmana els consumidors van afegir a la seva cistella altres categories que complementen el més essencial, i fins i tot permetre’s alguns moments de plaer durant el confinament a casa».

Per canals, el consum més gran es continua apreciant en el canal ‘online’ i botigues de proximitat, que creixen en valor 0,3 i 0,2 punts respectivament, respecte de la mitjana de les vuit primeres setmanes de l’any. El canal ‘online’, a més, aconsegueix atreure un 2,7% de les llars espanyols (+11%) i amb una compra encara més gran (+17%) de la que solen fer de forma habitual.

Notícies relacionades

L’alça de les compres en gran consum és proporcional al grau de preocupació per la situació actual, durant el període observat. Així, les regions amb més preocupació mostren un augment més gran de les compres en alimentació i neteja, amb un 15% de creixement a Llevant i Andalusia i un 8% a Madrid. Per grup demogràfic, el creixement és especialment fort en els perfils més joves: 35% en joves independents, 21% en llars monoparentals i 19% en parelles amb fills petits.

Per als experts de Kantar, és evident que amb l’arribada de les primeres mesures de contenció, la població va prendre més consciència de la situació i va passar a aplicar de forma massiva un nombre més gran d’accions de prevenció: no freqüentar aglomeracions, menys consum en bars i restaurants, o rentar-se les mans amb més freqüència.