Impacte a les botigues

Creix la provisió de productes als supermercats pel coronavirus

El sector de la distribució nega desproveïment i assegura la normalitat dels subministraments de productes

La situació s'ha agreujat especialment a Madrid amb un augment del nombre de lleixes buides.

GRAF4942. MADRID, 10/03/2020.- Los estantes de un supermercado en Madrid están vacíos este martes debido a la afluencia de clientes registrada en las últimas horas. Tras las últimas medidas de contención reforzada adoptadas en la Comunidad de Madrid y otros puntos de España ante el aumento de contagios por coronavirus, el presidente de la Asociación de Cadenas Españolas de Supermercados (ACES), Aurelio del Pino, ha asegurado que el abastecimiento en las tiendas está perfectamente garantizado en cualquier región del territorio. EFE/Rodrigo Jiménez

GRAF4942. MADRID, 10/03/2020.- Los estantes de un supermercado en Madrid están vacíos este martes debido a la afluencia de clientes registrada en las últimas horas. Tras las últimas medidas de contención reforzada adoptadas en la Comunidad de Madrid y otros puntos de España ante el aumento de contagios por coronavirus, el presidente de la Asociación de Cadenas Españolas de Supermercados (ACES), Aurelio del Pino, ha asegurado que el abastecimiento en las tiendas está perfectamente garantizado en cualquier región del territorio. EFE/Rodrigo Jiménez / Rodrigo Jiménez (EFE)

4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Les alarmants notícies entorn de l’extensió del coronavirus han incrementat les vendes dels supermercats en els últims dies i aquest dimarts la situació s’ha agreujat especialment a Madrid, amb un augment del nombre de lleixes buides. El sector de la distribució reitera que la falta puntual de productes no és signe de desproveïment generalitzat, ja que les cadenes de subministrament continuen funcionant amb normalitat. La majoria de les empreses de distribució han pres mesures per reforçar i garantir les seves cadenes de subministrament. 

El president de Mercadona, Juan Roig, ha destacat aquest dimarts que el proveïment» a la cadena «està garantit». Mercadona concentra més del 25% del sector de la distribució espanyol. En aquesta línia, Anged, la patronal de la gran distribució, que agrupa Carrefour, Alcampo, El Corte Inglés i Eroski, entre altres cadenes, ha reiterat també que el subministrament de productes als supermercats «està assegurat». 

L’associació multisectorial d’empreses Aecoc va llançar també un missatge de tranquil·litat al recordar que Espanya compta amb unes 400 plataformes logístiques de distribució alimentària que pot proveir més de 24.300 botigues, per la qual cosa no hi ha problemes de proveïment. Aecoc va assegurar que «els establiments estan reposant amb més freqüència de l’habitual els productes més demandats perquè no faltin existències».

La patronal de les grans superfícies Anged ha assegurat avui que amb independència del fort increment de la demanda, «aquest dimarts els prestatges han tornat a estar reposats i la cadena de producció, logística i distribució continua funcionant amb normalitat». Per això, assegura que «no és necessari un acaparament desproporcionat d’aliments i productes». Les empreses de distribució consideren que «tenen capacitat per fer front a aquest increment puntual de la demanda a la Comunitat de Madrid, Vitòria i altres llocs en què es prenguin mesures per les autoritats sanitàries».

Un Mercadona de Barcelona a les 18 hores d’aquest dimarts.

Malgrat el missatge de relativa tranquil·litat oficial i cohesionat del sector, les fotografies de prestatgeries buides a Madrid que han circulat per les xarxes socials ja al matí han transmès una imatge alarmant que augmenta els temors. Aquesta imatge de lleixes buides s’ha repetit a la tarda en alguns punts de venda a Barcelona, en un contagi del comportament de provisió poc justificat. Fonts del sector han equiparat la situació a la d’alguns dies d’onada de calor o final d’un període de dies festius, i han opinat també que «si una família compra 10 quilos d’arròs no tornarà a comprar arròs fins d’aquí bastant temps».

A primera hora del matí, grans cadenes com Carrefour, Mercadona i Lidl, eren plenes de clients a Madrid, la majoria dels quals portaven carros desbordats de productes, tant d’alimentació com d’higiene. Algunes prestatgeries eren gairebé buides al migdia, com la de la pasta i l’arròs. Al Carrefour del carrer Ríos Rosas (Chamberí) no quedava ni un paquet de pasta. El paper higiènic encoixinat també s’havia esgotat, tot i que quedaven diversos paquets d’un altre tipus de paper, informa Olga Pereda.

Si habitualment els clients solen portar la seva compra en cistella, aquest dimarts només hi havia carros amb compres descomunals i immenses cues per pagar. Malgrat que gairebé tots els clients portaven guants per agafar la fruita i la verdura fresques –una cosa no gaire habitual– també n’hi havia sense aquesta protecció, gest que va ser recriminat per altres clients. De fet, el personal del supermercat s’encarregava de recordar la petició d’utilitzar guants.

Al Lidl de Bravo Murillo (Chamberí) hi havia les mateixes i gegantines cues per pagar. I també alguna prestatgeria buida, com la dels llegums cuits. Al Mercadona de Montecarmelo, dilluns a la tarda es va esgotar el pa i hi havia escassa presència d’aliments bàsics, com oli i ous.

Increment general de les vendes

Ja des de fa dues setmanes s’ha detectat un increment de la demanda de determinats productes, fonamentalment aliments no peribles i productes d’higiene corporal. En concret, la consultora Nielsen va detectar en la setmana acabada l’1 de març que les vendes de productes de gran consum havien augmentat una mitjana del 8,3% respecte al mateix període de l’any anterior, però que van arribar a superar percentatges d’increment del 40% en productes d’alimentació no perible i de més del 100% en la categoria d’higiene personal. L’increment mitjà de les vendes d’aquest tipus de productes va superar el 25% en les comunitats autònomes més afectades per l’epidèmia i en aquesta última setmana els percentatges d’increments de vendes s’intueix que es dispararan.

Notícies relacionades

Els productes que més van incrementar les vendes són l’arròs (44,9%), llegums (47,1%), pasta (30,9%), sopes (19,6%), conserves (18%), plats preparats (25,9%), oli (5%) i llet en pols (11,9%). Altres productes que també van incrementar vendes aquella setmana van ser els d’higiene personal, concretament, sabó de tocador (119,2%), mocadors i ‘tissues’ (16%), aigua oxigenada (57,3%), alcohol (178,4%), antisèptics (178,3%), termòmetres clínics (222,1%) i tovalloletes corporals (32,9%).

Ignacio Biedma, responsable de l’estudi realitzat per Nielsen, va admetre que hi ha una correlació clara entre els increments de vendes de les categories de producte no perible i les zones més afectades pel brot de coronavirus. En aquest context, els prestatges buits es poden generalitzar en els pròxims dies.