efecte del coronavirus
La IATA eleva les pèrdues potencials del sector aeri fins als 56.405 milions pel coronavirus
L'associació de línies aèries considera que si la situació s'agreuja, els números vermells podria arribar als 101.000 milions

Flota d’avions de ’Ryanair’, a l’aeroport de Girona. /
L’epidèmia de Covid-19 podria provocar una reducció d’ingressos d’entre 63.000 i 113.000 milions de dòlars (56.405 milions d’euros i 101.196 milions d’euros) en el transport aeri de passatgers mundial, va assenyalar un informe de l’Associació Internacional de Transport Aeri (IATA). El 20 de febrer la IATA va calcular inicialment una reducció d’ingressos global de 29.000 milions de dòlars (25.963 milions d’euros), però ha optat per revisar la xifra a l’alça a causa que l’epidèmia s’ha estès molt des d’aleshores, ha deixat d’estar circumscrita a l’Àsia Oriental i ja afecta al voltant de 80 els països afectats.
«El desenvolupament de la crisi del Covind-19 gairebé no té precedents; en poc més de dos mesos les perspectives econòmiques de bona part del món han agafat un gir negatiu dramàtic», va analitzar el director general de la IATA, Alexandre de Juniac. La pèrdua d’ingressos de 63.000 milions de dòlars (56.405 milions d’euros) es produiria en un escenari en el qual no empitjori la situació actual, especialment als països amb més d’un centenar de casos (Itàlia, França, Alemanya, Espanya, l’Iran, els EUA, Corea del Sud, el Japó, Singapur), sempre segons els càlculs de l’associació sectorial.
En aquest cas es calculen caigudes de la demanda de passatgers del 23% a la Xina, del 12% al Japó, del 14% a Corea del Sud, del 24% a Itàlia i del 10% a França i Alemanya, entre altres mercats especialment afectats.
Escenari més negatiu
Notícies relacionadesNo obstant, en un escenari més negatiu, amb una àmplia expansió del coronavirus, es podrien assolir els 113.000 milions de dòlars (101.196 milions d’euros) en reducció d’ingressos, conclou l’informe. Segons aquest escenari la demanda podria caure entre un 23% i un 24% no només a la Xina, sinó també en altres països de l’Àsia Oriental i en la majoria dels mercats de l’Europa Occidental i de l’Orient Mitjà, mentre que als EUA la baixada de la demanda rondaria el 10%.
La IATA recorda que els preus de les accions de les aerolínies a les borses mundials han caigut al voltant d’un 25% des de l’inici de l’epidèmia, molt més que en la crisi de la SARS del 2003, quan les baixades van rondar el 4%. Els efectes adversos de l’epidèmia es podrien mitigar, en part, amb la baixada dels preus del barril de petroli, que des de principis d’any ha descendit entorn de 13 dòlars, cosa que podria abaratir els costos anuals del combustible per a les aerolínies al voltant de 28.000 milions de dòlars. De Juniac va remarcar que moltes aerolínies estan prenent mesures d’emergència per reduir els costos, «fent tot el possible per seguir a la superfície», i en aquesta situació els governs les haurien de recolzar.
- Un fiasco de 30 milions
- TikTok Polèmica per un vídeo de dues 'influencers' corrent per 'La Florida' amb "olor de kebab": "A l’Hospitalet no fem postureig"
- La casa de l’Eurofighter
- ‘Mi postre favorito’, el film condemnat a l’Iran pel seu "contingut obscè"
- Svitolina perd contra Osaka i pateix la fúria dels apostadors