transport

L'aeroport de Saragossa supera el de Barcelona en càrrega aèria

L'aeroport barceloní passa a ocupar la tercera posició del rànquing malgrat assolir un nou rècord el 2019

qatar airways boeing 777-300er a7-bae in special fc barcelona livery

qatar airways boeing 777-300er a7-bae in special fc barcelona livery

2
Es llegeix en minuts
Max Jiménez Botías

L’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat va tancar l’any 2019 amb un moderat creixement en càrrega aèria (2,5%), malgrat assolir la xifra record de 177.300 tones. La causa principal de l’alentiment respecte a períodes anteriors és la tendència negativa del mateix sector a escala mundial, que ha experimentat retrocessos de demanda durant el 2019, molt influït per les tensions entre els Estats Units i la Xina, i l’estancament del comerç mundial.

Barcelona ha cedit una posició en el rànquing espanyol. L’aeroport de Saragossa (182.700 tones el 2019), amb el seu model de negoci basat en aeronaus de càrrega pures, va superar per primera vegada l’aeroport barceloní, que passa a la tercera posició del rànquing nacional. No obstant, Barcelona es manté en el ‘top’ 25 d’aeroports europeus de càrrega, segons dades de l’ACI Europe, recollides per la Cambra de Comerç de Barcelona.

Les exportacions aèries gestionades des de Barcelona van tenir com a destinacions principals les regions de l’Àsia Pacífic i l’Àsia del Nord (37%), l’Amèrica del Nord (20%) i l’Amèrica Llatina (18%). No obstant, si s’analitza el primer segment del trajecte, és a dir, el primer aeroport d’escala, es dedueix que només les regions de l’Amèrica del Nord, l’Orient Mitjà i Europa van disposar de prou vols directes i freqüències per donar resposta a la demanda de càrrega aèria cap aquelles zones. Per tant, des del punt de vista de mercaderies, hi ha prou mercat per disposar de més vols directes amb l’Àsia Pacífic, l’Àsia del Nord i Llatinoamèrica.

Més càrrega del sector elèctric

Els sectors elèctric, mecànic i alimentari són els que més van créixer en càrrega aèria. Catalunya va continuar liderant el rànquing nacional de càrrega aèria en productes farmacèutics i químics amb un 40% de la quota estatal. No obstant, el sector va presentar una moderació del seu creixement anual (+5,6%). Els sectors que més van créixer són els productes elèctrics i mecànics (+ 16,2%) i els alimentaris (+ 14,6%), tot i que tots dos queden lluny del sector líder del transport aeri català, el tèxtil.

Notícies relacionades

Qatar Airways va ser la companyia aèria líder en càrrega a Barcelona (21.600 tones i un 12,2% de quota), i supera per primera vegada Emirates (20.900 tones, un 11,8% de quota). A més, les tres grans empreses repartidores de transport urgent (UPSDHL i FedEx) han aconseguit una quota del 22% a l’aeroport. Pel que fa a les destinacions, destaca Seül, que ha incrementat exponencialment les xifres d’exportació i importació directa des de Barcelona (91% i  68%, respectivament) des que començar la ruta el 2017. La ruta amb la capital sud-coreana té una molt bona capacitat de càrrega gràcies a l’àmplia connectivitat que ofereixen tant Korean Air com Asiana.