Observatori del Treball
La xifra d'aturats sense estudis universitaris que aconsegueixen una feina cau a mínims històrics
L'estancament progressiu del mercat laboral redueix les possibilitats dels aturats amb menys formació acadèmica
desempleo
Després de cinc anys de creixement ininterromput de l’ocupació, el mercat laboral català mostra signes d’esgotament i la competència entre les persones a l’atur per aconseguir una feina creix. Així ho revelen les últimes dades de l’Observatori del Treball i Model Productiu, publicats aquest dimecres, que constaten que la xifra d’aturats sense estudis universitaris que aconsegueixen una feina va tancar el 2019 a Catalunya en mínims històrics.
Les dades de l’Observatori, que recullen fins al quart trimestre del 2019, mostren que, entre el total de persones a l’atur que aconsegueixen una feina, el pes de les persones amb estudis universitaris ha anat guanyant tereny durant els últims anys. Si el 2014 els aturats universitaris que aconseguien una feina representaven el 32,4% del total, aquesta proporció va tancar el 2019 al 37,6%. La xifra més elevada de l’estadística disponible, segons destaca l’Observatori. La resta d’aturats, amb formacions des de la primària fins a la segona etapa de secundària, s’ha anat desinflant en els últims exercicis. Amb una especial intensitat en aquells amb menor formació acadèmica.
Notícies relacionadesParadoxalment, el pes dels aturats amb formacions superiors que troben una feina mai ha sigut tan gran, però els llocs de treball als quals accedeixen continuen sent, majoritàriament, de baixa qualificació. El 55,7% dels nous ocupats accedeixen a una feina bàsica, davant del 16,6% que exigeixen una qualificació intermèdia i el 27,7%, una qualificació alta. La nota positiva és que el pes d’aquests últims és el més elevat entre les noves altes a Catalunya des del 2016.
Serveis i jornades parcials a l’alça
Els nous llocs de treball que s’omplen amb persones que provenen de l’atur deixen el retrat robot d’una dona, jove i dedicada al sector serveis. Aquestes són les variables que van guanyar pes en el tancament del 2019. Elles van representar el 55% del total d’aturats que van aconseguir una feina. Els joves entre 16 i 29 anys van ser el col·lectiu que més nous ocupats va aportar, un 37,5% del total. I el sector serveis (80,7%) va ser el ram d’activitat que més exaturats va absorbir; amb una intensitat superior al pes que té en el total de l’economia (75,1%).
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Catalunya redueix les emissions de gasos al nivell més baix des de 1990
- Ciutat programada ¡Roma, agafi el seu torn!
- «Situació epidèmica alta» Salut prorrogarà 15 dies més l’ús obligatori de mascaretes en centres hospitalaris i residències
- Desenvolupament Si el teu fill neix en un d’aquests tres mesos serà més intel·ligent, segons la ciència
- Desnonament massiu Els desallotjats del B9 acampen sota una sortida de la C-31 a Badalona i Albiol diu que farà desmuntar les tendes
- Transport irregular de viatgers Una batuda inèdita multa taxistes pirata i detecta conductors explotats a l’aeroport del Prat
