ciberseguretat
Els concessionaris sense ciberseguretat s'exposen a multes de 600.000 euros
La Unió Europea prohibirà el 2022 vendre cotxes que no compleixin la normativa de ciberseguretat de l'ONU

zentauroepp49637152 concesionario200205113836 /
Els concessionaris que no disposen de ciberseguretat s’exposen al robatori d’informació sensible dels seus clients, així com al ‘hackeig’ dels vehicles que es venen, arriscant-se a multes que poden arribar als 600.000 euros, segons dades d’Eurocybcar.
En l’actualitat, l’amenaça de ciberseguretat més freqüent en un concessionari és un atac als sistemes informàtics per robar o manipular dades sensibles dels clients. No obstant, l’informe assenyala que la principal ciberamenaça a mitjà termini serà el ‘hackeig’ del vehicle, ja que el 70% dels automòbils que es venguin a Espanya el 2025 estaran connectats.
L’estudi, presentat en el marc del concessionari de Faconauto, assegura que el robatori de dades als concessionaris representa un «perill real» que, si bé a Espanya encara no s’ha materialitzat en casos confirmats, als Estats Units està succeint cada vegada amb més freqüència. Així, el 85% dels concessionaris americans ha patit almenys un atac cibernètic en els últims dos anys.
Aquestes dades suposen una amenaça per al negoci de compravenda del concessionari, fins al punt que quatre de cada cinc consumidors no adquiriran el seu cotxe a un distribuïdor que no compti amb algun sistema de ciberseguretat o que garanteixi la seguretat de les dades.
A més, el concessionari ha d’assumir que posar a la venda un vehicle al qual no se li hagin aplicat les mesures de ciberseguretat necessàries té les mateixes responsabilitats i sancions per fer-ho amb un vehicle que no compleix el Reglament Europeu de Seguretat de Vehicles.
Test de ciberseguretat
Sumauto explica que comprovar el nivell de ciberseguretat d’un vehicle és fàcil, ja que ja existeixen tests per mesurar les dificultats que té un ciberdelinqüent per obrir portes, baixar finestretes, activar els frens del cotxe o accelerar-lo.
«Els cotxes contenen informació sensible, per la qual cosa concessionaris i usuaris s’han de conscienciar de la importància de realitzar una escombrada i netejar-los igual com es fa amb un mòbil o un ordinador amb informació personal», ha detallat el director general de Sumauto, Nicolás Cantaert.
Notícies relacionadesTot això ha portat a la implantació d’una nova regulació de l’ONU, que s’aprovarà previsiblement al març i es veurà reflectida, a partir del 2022, en un Reglament Europeu de Seguretat de Vehicles que no permetrà la venda de vehicles a la Unió Europea sense un certificat de ciberseguretat.
Amb l’entrada en vigor d’aquesta regulació, els fabricants hauran de garantir la ciberseguretat d’un vehicle en totes les seves fases. Des de Sumauto, recorden que els cotxes són «grans ordinadors amb rodes», per la qual cosa tot vehicle que disposi d’un mínim de tecnologia a bord és susceptible de ser víctima d’un atac cibernètic.
- Turisme de masses Inventen platges falses per despistar els turistes a les Balears
- Pobresa a Catalunya La vida en un garatge de tres nens de l’Hospitalet: «¿Fins quan hem d’estar així?»
- La fuga d’agost del 2024 Sallent reconeix que els Mossos no van sospesar la fugida de Puigdemont
- Baròmetre municipal La vivenda supera la inseguretat com a principal problema dels barcelonins
- Tempesta judicial i política L’empresonament de Cerdán noqueja Sánchez, que no pot desviar el focus
- RELLEU GENERACIONAL L’envelliment dels metges d’Urgències pot portar al tancament de serveis en només cinc anys: «Seria un caos»
- 14. Fernández Borbalán i un CEO corporatiu lideraran el nou CTA remodelat al gust del Reial Madrid i els clubs
- TURISME DENTAL Alerta sobre la nova moda de viatjar al Marroc a la recerca del somriure perfecte: «És una temeritat»
- Rellotge biològic masculí La ciència confirma que l’edat del pare és clau en el desenvolupament del fetus i la salut del nadó
- L’empresonament de Cerdán Junts insta el PP a reunir-se amb Puigdemont si vol abordar una moció de censura a Sánchez