2.400 llocs de treball en risc

El Govern reclama «certeses» a Nissan sobre el futur de la planta de la Zona Franca

El secretari general de Treball recorda a la firma automobilística les inversions públiques de la Generalitat a la seva planta barcelonina

v7b8952

v7b8952 / ALBERT BERTRAN

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Govern de la Generalitat reclama «certeses» a Nissan sobre el futur de la seva planta a la Zona Franca i els més de 2.400 llocs de treball directes que té. Així ho ha manifestat el secretari general de Treball, Josep Ginesta, en una roda de premsa aquest dimarts, en la qual també ha aprofitat per recordar a la firma automobilística les inversions públiques que l’administració catalana ha dut a terme per contribuir a la viabilitat de la planta. «Catalunya ha fet els esforços necessaris perquè arribi un nou model», ha asseverat Ginesta davant dels periodistes. La tarda de dimarts està convocada una protesta dels treballadors de les plantes de Nissan a Barcelona (Zona Franca, Sant Andreu i Montcada) davant el consolat del Japó, amb l’objectiu de pressionar l’empresa per obtenir aquestes «certeses».

Les ombres de tancament sobrevolen des de fa mesos la planta de la Zona Franca i, segons les últimes informacions avançades pel ‘Financial Times’, el ‘brexit’ pot ser l’últim clau que apuntali aquesta tomba. El rotatiu britànic va informar quer, en cas d’un ‘brexit’ dur; Nissan ja disposa d’un pla de contingències que passa per clausurar el centre de la Zona Franca. Des de la direcció de l’empresa a Barcelona van desmentir l’existència d'aquest pla, tot i que van reconèixer que la planta no seria viable, com la resta de les fàbriques europees, si s’endurissin els costos comercials.

Notícies relacionades

A l’espera que s’aclareixi aquesta incògnita, la planta de la Zona Franca va perdent producció i models. La fàbrica deixarà de fabricar el model X-Class de Mercedes a partir del maig, un dels seus models més rendibles, i després de Setmana Santa reduiran durant una setmana el 40% el volum de l’e-NV200, per ajustar els nivells de producció i l’estoc de la furgoneta. L’acoblament d’unitats ha anat caient de manera progressiva durant els últims anys, i ha passat de les 141.218 unitats que produïen el 2010, a les 78.170 amb les quals van tancar el 2018; tot això segons dades sindicals.

Davant d'aquesta situació, el secretari general de Treball, Josep Ginesta, ha afirmat que «li hauríem de reclamar a aquesta empresa que donés el màxim de certeses, especialment als seus treballadors». Ja que considera que «no pot ser que continuem amb aquest escenari de notícies amunt i notícies avall, sobretot perquè aquest país ha confiat molt en aquesta companyia», ha afegit. El passat 1 d’octubre el Govern de la Generalitat va aprovar una subvenció de tres milions d’euros per a Nissan, sota la condició que renovés la seva planta de pintura a la Zona Franca, amb una inversió de 70 milions d’euros. Aquesta planta encara no s’ha començat a construir i s’espera que les obres comencin aquest any; tot i que des dels sindicats assenyalen que el gruix de la inversió no l’esperen fins al 2022.