enquesta

El 85% de les empreses espanyoles esperen créixer l'any que ve

L'obertura de nous mercats és la principal raó per la qual es mostren més optimistes que a la resta de països europeus

zentauroepp48944636 barcelona 05 07 2019   econom a   el govern de la generalita190717192721

zentauroepp48944636 barcelona 05 07 2019 econom a el govern de la generalita190717192721

3
Es llegeix en minuts
Max Jiménez Botías

Malgrat que l’entorn econòmic no sembla el més favorable per la desacceleració econòmica internacional, les perspectives de creixement per a les empreses són bones i s’han enfortit en els últims 12 mesos a Espanya. Les companyies locals es mostren més optimistes que les de la resta del món i que les d’Europa continental, ja que el 85%  espera créixer en el pròxim any i el 89%, en els cinc següents, segons HSBC Navigator, l’enquesta d’empreses més gran a nivell mundial

L’informe d’HSBC contrasta amb les expectatives empresarials recollides recentment per la firma internacional IHS Markit, que destacava que la confiança dels empresaris en el futur «es va enfonsar» a l’octubre fins al seu nivell més baix des del 2012, l’any en què Espanya va estar a punt de ser rescatada i l’eurozona va córrer risc de trencar-se. La incertesa econòmica és tan evident que les contradiccions sobre les expectatives econòmiques se succeeixen amb certa rapidesa.

L’enquesta d’HSBC considera que les bones perspectives empresarials venen determinades per factors externs i interns: obertura de nous mercats (45%), entorn polític favorable (40%) i tecnologies innovadores als seus sectors (33%). Malgrat que la major part de les empreses espanyoles són optimistes respecte al seu futur, continuen prenent mesures per contrarestar amenaces, principalment a través de la inversió en innovació, la millora de la qualitat dels seus productes i serveis i l’expansió a nous mercats. A més, el 32% considera que invertir en innovació i millorar la qualitat dels seus productes i serveis són maneres d’evitar l’alentiment del negoci.

Expansió internacional

A nivell mundial, l’expansió internacional es considera el principal motor de creixement de les empreses amb tendència a l’alça (38%), a més de ser una mesura defensiva davant noves amenaces (29%). Entrar a nous mercats és el canvi més important que les empreses planegen realitzar a les seves cadenes de subministrament en els pròxims tres anys (la qual cosa suposa un augment de cinc punts respecte a l’any anterior, fins a arribar al 28%), juntament amb un ús més gran de la tecnologia digital.

L’enquesta posa de manifest que Europa continua sent la regió comercial més important per a les empreses espanyoles, tot i que amb un lleuger descens respecte al 2018 (77% davant el 81%). França, Alemanya i Portugal són els tres principals socis comercials d’Espanya a Europa. Fora d’Europa, l’Amèrica del Nord i Amèrica Central i del sud (el Brasil, Xile i l’Argentina) són la segona i tercera regió més important per al comerç de les companyies espanyoles. Així mateix, es pot destacar que Espanya és un dels països més atractius per a les empreses internacionals que volen expandir-se a nous mercats a causa de les bones oportunitats de col·laboració (33%), a l’accés a nous proveïdors i socis (33%) i que consideren que els seus productes o serveis són superiors als que s’ofereixen avui dia al mercat espanyol (30%).

Mark J. Hall, CEO d’HSBC Espanya, ha destacat: «La major part de les empreses espanyoles esperen créixer en els pròxims anys, la qual cosa demostra el potencial i la confiança de les companyies del país. La internacionalització és un dels principals motors de creixement de les nostres empreses i factors com la tecnologia i la introducció de nous productes i serveis impulsaran el negoci de les empreses espanyoles. Avui dia ser global és una de les millors oportunitats per fer prosperar un negoci».

Lluitar contra el proteccionisme

Notícies relacionades

El proteccionisme s’està generalitzant a tot el món i les empreses espanyoles ho senten amb més força. Les principals estratègies que estan adoptant per fer front al proteccionisme són la disminució de costos, vendre a través de canals i plataformes digitals, establir ‘joint ventures’ amb empreses locals i acceptar marges més baixos.

La gran majoria de les empreses espanyoles és optimista respecte a aquesta tendència proteccionista. Un gran nombre de firmes opinen que els seus principals mercats comercials s’estan tornant cada vegada més proteccionistes (70%) en comparació amb el 2018 (62%). Aquesta dada també és més gran que la de la resta del món (65%) i suposa un increment significatiu respecte a la mitjana europea (55%). De tota manera, igual que en la resta dels països enquestats, més de la meitat de les empreses espanyoles considera que es pot beneficiar del proteccionisme i confia que pot fer front als desafiaments que planteja. Finalment, el 67% afirma sentir l’impacte de la geopolítica i entre les estratègies per fer front a aquesta situació es troben l’augment dels negocis ‘online’, la inversió en ciberseguretat i la disminució de l’endeutament.

Temes:

Empreses