concentració

Les Balears, en mans d'IAG

La compra d'Air Europa per Iberia farà que gairebé 8 de cada 10 vols nacionals des de Mallorca siguin del mateix grup

Les Balears, en mans d'IAG
Es llegeix en minuts

F. Guijarro

«Molta preocupació». Aquesta és la reacció que ha generat a les Balears la notícia de la compra d’Air Europa per part d’Iberia. I això és així especialment perquè la connectivitat aèria de Mallorca amb la resta d’Espanya pot veure’s limitada bàsicament al mateix grup IAG, que també inclou Vueling. En aquest escenari, Ryanair serà l’únic competidor, «i tothom sap com treballa aquesta última, que quan una ruta no li resulta rendible l’abandona», segons s’apunta des del sector, informa Diario de Mallorca.

Aquesta percepció que les connexions entre l’aeroport palmesà i la resta del país queden bàsicament en mans del grup IAG una vegada incorporada Air Europa (una cosa prevista per a mitjans del pròxim any) és certa. Durant els primers nou mesos d’aquest any, per Son Sant Joan van passar 5,7 milions de passatgers a través de rutes nacionals.

D’aquests, 1,8 milions van ser de Vueling; 1,1 milions, de les marques d’Iberia, i 1,5 milions, d’Air Europa. La suma de totes aquestes supera els 4,4 milions d’usuaris, cosa que equival al 77,5% de les persones que han viatjat en vols domèstics. Davant aquest nou gegant, només Ryanair aporta xifres significatives, amb poc més d’1,1 milions de passatgers, és a dir, el 20,01% del total. La suma de les altres aerolínies ha suposat poc més del 2,3% del passatge entre Palma i la resta del país.

El primer a expressar la preocupació per aquesta enorme dependència que es tindrà del grup IAG en les connexions de Mallorca i la resta del país va ser el president de l’associació d’agències de viatges de les illes (Aviba), Francisco Mulet, que va compartir l’opinió que la connectivitat de l’arxipèlag amb altres destinacions peninsulars quedarà bàsicament en mans del grup del qual Iberia forma part.

Posició de domini

És una situació que, a més, es reprodueix en el conjunt d’Espanya, ja que al voltant del 70% dels vols domèstics del país quedarien en mans del grup resultant. Segons l’opinió de Mulet, això pot suposar una posició «dominant» en el mercat. Per això reclama que tant l’Administració central com la balear posin la lupa sobre els efectes que aquesta compra pot tenir, amb la corresponent intervenció de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).

Et pot interesar

Després d’Aviba, aquesta mateixa preocupació va ser expressada per patronals, sindicats, associacions de consumidors i partits de l’arxipèlag, especialment per l’impacte que això pot tenir sobre els preus dels bitllets d’avió i sobre el debilitament de les connexions amb altres punts d’Espanya. Aquest temor va ser posat sobre la taula per patronals com PIMEM, el president de la qual, Jordi Mora, va apuntar el risc que es generi una pujada de preus, o per la Confederació d’Associacions Empresarials de les Balears (CAEB), tot i que en aquest cas la seva màxima responsable, Carmen Planas, es va limitar a reclamar que garanteixin la connectivitat i l’ocupació.

També associacions de consumidors comara Consubal i Facua temen que la concentració suposi un encariment dels vols. Fins i tot partits com Més, Ciutadans, Podem o El Pi ho van expressar. Per la seva banda, des de la Conselleria d’Hisenda es va destacar que aquesta operació no repercutirà en els ingressos tributaris de l’autonomia, ja que l’impost de societats i l’IVA depenen de l’Estat.