PRIMER SEMESTRE

Inditex augmenta el 7% les vendes i el 10% el benefici net

El gegant tèxtil manté la seva aposta omnicanal amb inversions en botigues, logística i tecnologia i reducció de les despeses operatives

inditex gana el 10 mas en su primer semestre fiscal y un crecimiento en el 2019 / periodico

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El grup Inditex va incrementar les vendes el 7% en el primer semestre fiscal, fins a 12.820 milions d’euros, amb un increment dels beneficis nets del 10% fins als 1.549 milions. La multinacional manté la seva aposta per la integració del model de botigues convencionals i ‘online’ en el marc d’una estratègia general de control de despeses operatives, que es van reduir el 14% en el semestre al passar de 4.459 milions d’euros a 3.823. Les vendes en botigues comparables van créixer el 5% en el primer semestre, van ser positives a totes les cadenes i en totes l’àrees geogràfiques, i tant en botigues com en les vendes ‘online’. L’ebitda (beneficis abans d’interessos, imposats, depreciació i amortització) va arribar als 3.447 milions d’euros, el 47% més que en el mateix període de l’any anterior. 

En el primer semestre del 2019, el grup gallec va fer obertures de botigues a 31 mercats. Al tancament del trimestre Inditex operava 7.420 botigues. El president d’Inditex, Pablo Isla, destaca al seu informe semestral «les inversions realitzades, tant en botiga com en logística i tecnologia», així com la generació de caixa, que arriba a un màxim al créixer el 13%, fins als 6.730 milions d’euros.  Les inversions financeres van superar la barrera dels 2.000 milions d’euros en el semestre. La companyia es compromet a mantenir una xifra d’inversions ordinària de 1.400 milions d’euros aquest any. El marge brut va ascendir a 7.284 milions d’euros, un 7% superior al de l’exercici anterior, i es va situar en el 56,8% de les vendes (+12 pb). 

Inditex espera «un creixement de les vendes comparables d’entre el 4% i el 6% el 2019» després d’avançar que la venda en botiga i ‘online’ a tipus de canvi constant ha crescut un 8%. «La col·lecció inicial tardor-hivern ha sigut ben rebuda pels nostres clients», assegura la companyia.

Europa (sense Espanya) és el primer mercat d’Inditex. D’aquesta regió són procedents el 44,4% de les vendes (davant el 44,2% de l’any anterior). Espanya aporta el 15,6% de les vendes, davant el 16,1% del primer semestre fiscal del 2018. La implantació de la tecnologia RFID de seguiment de peces continua sent bàsica en el model empresarial d’Inditex i està ja completament integrada a Zara, Massimo Dutti i Uterqüe. S’espera que estigui integrada completament a totes les marques d’Inditex el 2020. La plataforma logística holandesa començarà a funcionar aquest mateix any i estarà a ple rendiment el pròxim any, una cosa que hauria de tenir influència en l’evolució del negoci a Europa.

Les vendes per format mostren que Zara i Zara Home aglutinen 8.895 milions d’euros en vendes, seguides per Bershka (1.080), Pull&Bear (873), Massimo Dutti (844), Stradivarius (776), Oysho (301) i Uterqüe (52).

L’impacte de l’aplicació de la normativa internacional d’informació financera (NIIF) 16 en els resultats va ser d’uns 75 milions d’euros, en línia amb l’esperat. Aquesta normativa reordena la ubicació dels contractes d’arrendament d’una empresa dins dels seus comptes i balanços anuals amb un nou model de comptabilitat.

Borsa

Notícies relacionades

L’evolució d’Inditex en borsa en els últims mesos ha sigut positiva, amb una alça del 30% l’any, entre les més grans del selectiu i en nivells de finals del 2017. El gegant tèxtil no requereix finançament extern per funcionar, per això està una mica vacunat davant de l’evolució dels tipus d’interès, però ho està menys per a les fluctuacions dels tipus de canvi. Els analistes han considerat fins ara positiva la seva estratègia d’internacionalització que preveu vendre ‘online’ a tot el món a partir del 2020 i aquestes vendes tendiran a créixer a internet més que a les botigues físiques. L’aposta per un model de botiga més gran i adaptat a la venda a la web sembla lògica, i els últims ajustaments en els òrgans directius han influït positivament.

La retribució a l’accionista via dividend d’Inditex és elevada en uns moments de tipus baixos, una cosa que hauria de fer atractiu el preu de les accions. No obstant, alguns analistes borsaris han sigut extremadament durs amb Inditex, com constata algun informe de Credit Suisse. Cap de les malastrugues previsions s’han complert i el valor en borsa ha sabut trampejar la situació. En qualsevol cas, els inversors han de tenir en compte l’elevada correlació entre l’índex general i les accions d’Inditex. Una clatellada borsària general tindria un efecte encara més gran en el valor de la firma. Però entre les més malastrugues previsions de veure Inditex en 21 euros i les dels més optimistes, que apunten als 35, el més lògic seria que els títols oscil·lessin entorn de 30-32 euros, segons la majoria dels analistes. 

Temes:

Inditex Empreses