CANVIS EN UNA INDÚSTRIA ESTRATÈGICA

El cotxe elèctric posa en risc el 10% del sector d'automoció català

Els proveïdors de components adapten l'oferta de productes al nou vehicle electrificat

El Govern estreny llaços amb firmes asiàtiques per afrontar la transició tecnològica

fabrica-tesla

fabrica-tesla

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La irrupció del cotxe elèctric al mercat espanyol ha posat en alerta el sector de l’automòbil però algunes anàlisis apunten que aquesta transició ni serà tan ràpida com es pensa ni tindrà efectes tan devastadors com les malastrugues previsions vaticinen. És el que defensa el Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC), que ha realitzat un estudi entre més d’un centenar de firmes i ha determinat que només el 10% de l’empreses del sector de components d’automoció tindran una «afectació alta» perl’electrificació del parc d’automòbils. El sector de components agrupa actualment a Catalunya, segons l’INE, 276 empreses, que donen feina a 20.477 treballadors.

Segons aquest mateix estudi, el 36% d’aquestes empreses tindran «una afectació mitjana», per la qual cosa hauran de transformar la seva producció a les noves necessitats imposades pels vehicles impulsats per bateries. Per al 54% de les firmes catalanes del sector de components d’automoció la transició tindrà escàs impacte. 

Oportunitats 

Per al director executiu de CIAC, Josep Nadal, «el canvi al cotxe elèctric es produirà però s’obriran grans oportunitats de negoci, que ja s’han iniciat, especialment entorn de la conducció autònoma i les tecnologies de connexió dels futurs automòbils». A més, un altre estudi de la consultora KPMG realitzat per a CIAC apunta que en aquesta transformació de la mobilitat coexistiran diverses alternatives tecnològiques. Així, es preveu que el 2030 el 26% del parc d’automòbils sigui elèctric, però en un percentatge gairebé similar els vehicles seran impulsats per pila d’hidrogen, en un 22% seran cotxes híbrids i més d’una quarta part continuaran sent vehicles impulsats per combustibles fòssils, tant dièsel com de gasolina.

Nadal reconeix que la Xina porta la davantera en la transformació elèctrica dels vehicles, especialment en la producció de bateries, «però les fàbriques catalanes del sector d’automoció estan preparades per al canvi i produeixen per a la resta del món». CIAC insta l’administració, tant estatal com autonòmica, a incrementar els ajuts a les empreses, especialment en el camp de la innovació. «Les empreses catalanes tiraran endavant però l’administració ha de fer els deures i tenir uns pressupostos adaptats al nou entorn». 

Notícies relacionades

En el cas de Catalunya, la Conselleria d’Empresa ha situat al sector de l’automòbil en el centre dels seus objectius, davant del temor que 100.000 llocs de treball puguin estar amenaçats si la transició al cotxe elèctric es produeix a un ritme més ràpid del previst. En aquest context, la consellera del ram Àngels Chacón es va desplaçar fa unes setmanes al Japó per sembrar els llaços necessaris per atreure inversions per al sector. Va visitar, entre altres empreses, la seu central de la multinacional Denso, un dels fabricants de components d’automoció més importants del món i que compta amb gairebé un miler de treballadors a la fàbrica de Sant Fruitós de Bages. 

Nissan 

Chacón preveu tornar al Japó el novembre per reunir-se amb la direcció mundial de Nissan, en el marc d’una missió comercial del Port de Barcelona. L’objectiu serà oferir tots els avantatges possibles perquè la multinacional mantingui la seva activitat a Catalunya, davant dels dubtes sobre el futur de la planta de Barcelona. Chacón treballa en un pla global d’ajuts al sector. Segons la seva opinió, el que pot fer el Govern «és cuidar l’ecosistema al màxim» per un «procés de transformació increïble de llocs de treball, productes i models productius» davant del qual és necessari «començar a actuar». 

Les xifres del sector

<strong>El 10,16% del PIB català</strong> suposa la facturació de la indústria de l’automoció a Catalunya.  <br/><strong>143.400 llocs de treball</strong> ofereix el sector de l’automòbil català, el 4,2% de la població ocupada. <br/><strong>542.484 vehicles produïts el 2018</strong>, el 19,24% de la producció total a Espanya. La facturació global va ser de 23.842 milions d’euros.  <br/><strong>185.105 matriculacions a Catalunya </strong>el 2018, el 2,8% menys que un any abans.  <br/><strong>62% dels cotxes matriculats</strong> a Catalunya eren de gasolina, el 28% dièsel i el 10% híbrids.