21 set 2020

Anar al contingut

CONTRA GOOGLE

Els 'youtubers' d'Alemanya s'organitzen per defensar els seus drets

Fins a 23.000 creadors s'alien amb el poderós sindicat IG Metall, el més gran d'Europa, per plantar cara a Youtube i Google

Carles Planas Bou

Els 'youtubers' d'Alemanya s'organitzen per defensar els seus drets

¿És possible vèncer Youtube? Així ho creuen a Alemanya, on un ampli grup de ‘youtubers’ s’està organitzant per reclamar al gegant digital que modifiqui les seves normes i respecti els drets dels creadors de continguts que operen a la seva plataforma. I, de moment, han aconseguit asseure’l en una taula.

Fundada el març del 2008, ‘The YouTubers Union’ va néixer com a resposta a unes polítiques de Youtube que consideren injustes. Pressionada pels anunciants, la primavera del 2017 la plataforma de vídeo —propietat de Google— va establir que els ‘youtubers’ només podrien començar a monetitzar la seva activitat a partir de les 10.000 visualitzacions, canviant així una norma que havia permès el boom de molts canals. El que per a Youtube era una manera de limitar contingut que no fos legítim, per a molts joves creadors va suposar una barrera. I és que cada dia es pugen més de 82 anys de material en vídeo a aquesta plataforma.

Des d’aleshores, ‘The YouTubers Union’ exigeix a la plataforma que també hi hagi anuncis per als canals amb menys subscriptors, que s’informi detalladament els creadors de la selecció, categorització o prohibició d’algun dels seus vídeos, que els donin eines per impugnar aquestes decisions i que se’ls consideri com a part de la companyia i puguin decidir-ne el rumb. En definitiva, més transparència

«Ser un ‘youtuber’ només sembla ser una feina de somni», afirmava Jörg Sprave, fundador i cara visible d’aquest projecte. «En realitat, estem a mercè de l’arbitrarietat d’una plataforma aclaparadora». Amb 54 anys i gairebé 2,3 milions de subscriptors, aquest ‘youtuber’ s’ha fet conegut per un canal en què prova tota mena d’armes i projectils tan antigues com modernes, de ballestes a catanes passant per senzills tiradors.

ALIANÇA AMB EL SINDICAT

I és que aquest grup ha trobat un poderós aliat en el sindicat IG Metall. Amb 2,3 milions d’afiliats, la unió de treballadors més important d’Alemanya i de tot Europa va donar a conèixer el 22 de juliol passat el seu recolzament als ‘youtubers’ del país amb la intenció de «millorar les condicions d’aquells que guanyen o desitgen guanyar-se un salari penjant vídeos a la plataforma».

Amb aquesta aliança, que han anomenat ‘FairTube’, els creadors de contingut que utilitzen la plataforma per arribar al públic pretenien pressionar el gegant digital. I ho han aconseguit. El 26 de juliol van enviar una carta amb les seves peticions a Google i van fixar una data límit perquè la companyia respongués. Si no ho feia s’amenaçava de portar a Youtube davant dels tribunals  acusada de tractar els ‘youtubers’ com a falsos autònoms i de violar la normativa europea de protecció de dades (al gener ja va haver de pagar una multa de 50 milions d’euros per això).

GOOGLE NEGOCIARÀ

Durant dies hi va haver silenci, però el 23 d’agost, vuit hores abans que expirés el temps, IG Metall va obtenir resposta. Els responsables de Google a Alemanya van assegurar que estaven «interessats» per la seva feina conjunta i van trucar a la nova organització a reunir-s’hi a la seva oficina de Berlín per «discutir qüestions fonamentals sobre el futur de la feina».

Tot i que Google no ha promès res, des de l’aliança van veure la seva obertura a negociar com un èxit. «Aquesta invitació no hauria passat si no fos per la nostra campanya», va celebrar Sprave en un post de Facebook, una opinió que comparteixen des d’IG Metall. Aquesta campanya de pressió també va permetre ‘YouTubers Union’ donar-se a conèixer i guanyar gairebé 10.000 membres més que exigeixen uns drets. En les pròximes setmanes les dues parts es reuniran. El resultat de la xerrada encara és incert.

A Alemanya ja saben el que és vèncer Google als carrers. Ara també volen fer-ho als despatxos.