Anar al contingut

Conflictes laborals

Els tripulants de cabina de Ryanair convoquen 10 dies de vaga al setembre

Els sindicats registren les dates de vaga davant de les amenaces de tancament i acomiadaments de la companyia

Els auxiliars de vol preveuen aturades els dies 1, 2, 6, 8, 13, 15, 20, 22, 27 i 28

Sara Ledo

Els tripulants de cabina de Ryanair convoquen 10 dies de vaga al setembre

JORDI COTRINA

Deu dies de vaga el mes de setembre. Els tripulants de cabina de Ryanair convoquen vaga els dies 1, 2, 6, 8, 13, 15, 20, 22, 27 i 28 de setembre, segons han informat els sindicats.

Els auxiliars de vol de Ryanair, els sindicats USO i Sitcpla han presentat aquest dimecres el preavís de vaga davant de les amenaces de tancament de les bases a les Illes Canàries Tenerife i Las Palmas de Gran Canària tenen previst el seu tancament el 8 de gener–, i la possibilitat de tancament de la base de l’aeroport de Girona, així com l’advertència que hi haurà més d’un centenar d’acomiadaments.

La vaga, que estan cridats a seguir els 1.800 treballadors que componen les 13 bases de l’aerolínia a Espanya, podria no produir-se si s’arriba a un acord quan està prevista la mediació entre l’empresa i els representants dels treballadors, encara per determinar. No obstant, fonts dels sindicats veuen difícil aquesta possibilitat, d’acord amb la seva experiència amb l’empresa.

El conflicte entre auxiliars de vol i Ryanair ve de lluny i suma ja una mica més de dos anys. L’estiu passat, de fet, sindicats i aerolínia van ser protagonistes d’un dur enfrontament que va culminar en tres jornades de vaga –25 i 26 de juliol i 28 de setembre– i infinites reunions entre les parts sense arribar si més no a aproximar actituds. L’empresa negava als sindicats –els dos representants sindicals eren altres empreses (Norwegian i Iberia) i això no agradava– i es regia per la legislació irlandesa, mentre que els representants dels treballadors reclamaven que s’acollís a la legislació espanyola, i per tant, que complissin amb l’Estatut dels Treballadors i la Llei Orgànica de Llibertat Sindical.

Un estira-i-arronsa que va culminar (o això semblava) el gener d’aquest any quan les dues parts van segellar la pau. L’aerolínia 'low cost’ va assegurar que s’ajustaria al marc jurídic i laboral espanyol, principal reivindicació dels auxiliars de vol, així com el compromís d’iniciar la negociació del I Conveni Col·lectiu de forma immediata. Però, de moment, l’avenç és més aviat petit i es troba enverinat. Fet al qual se sumen les amenaces de tancaments i acomiadaments de la companyia.

Més vagues a Europa

La situació de Ryanair a Espanya no és aïllada, sinó que se suma a les aturades previstes per treballadors de la companyia en altres països, com Portugal, el Regne Unit o Irlanda. Així, els tripulants de cabina del Sindicat Nacional de Personal de Vol d’Aviació Civil (SNPVAC) a Portugal han convocat aturades entre els dies 21 i 25 d’agost. Al Regne Unit, el sindicat de pilots Balpa ha fet el mateix del 22 al 23 d’agost i del 2 al 4 de setembre. I a Irlanda, els pilots tenen la intenció de fer una cosa semblant si no aconsegueixen un acord amb l’aerolínia en la reunió de mediació que tenen aquest dimecres. Per la seva part, els pilots espanyols finalitzen la setmana que ve la votació per decidir si van a la vaga o no. 

Tots es queixen del mateix: Ryanair no compleix la seva promesa. L’aerolínia es va comprometre a implementar la legislació laboral local, a negociar convenis col·lectius i que els treballadors independents (contractats a través d’una agència externa) passessin de forma progressiva a formar part de la companyia. Però no ho ha complert encara.