24 set 2020

Anar al contingut

TENSIÓ LINGÜÍSTICA

El comitè executiu de la Cambra de Comerç de Barcelona descarta utilitzar el castellà en els seus actes públics

El president, Joan Canadell, es nega a contestar preguntes en altres llengües que no siguin el català

L'entitat s'escuda en el reglament, tot i que no hi ha cap al·lusió concreta a quina llengua utilitzar en rodes de premsa

Eduardo López Alonso

El comitè executiu de la Cambra de Comerç de Barcelona descarta utilitzar el castellà en els seus actes públics

La Cambra de Comerç de Barcelona va anunciar aquest dimecres que no tornarà a utilitzar el castellà en les seves comunicacions públiques. Coherent amb el discurs independentista que va donar un tomb rotund als òrgans de direcció de l’entitat en les últimes eleccions de maig, el president de l’entitat, Joan Canadell, va entelar la presentació d’un estudi sobre l’impacte de la inversió estrangera a Catalunya amb aquest anunci provocador, pura estratègia política vestida de titular lingüístic. 

Canadell es va negar a contestar en castellà a la pregunta d’una periodista. Va puntualitzar que la qüestió ha sigut sotmesa a criteri del comitè executiu de la institució empresarial i que s’ha decidit que a partir d’ara totes les comunicacions públiques de la Cambra es facin exclusivament en català.

L’entitat compta amb majoria independentista a través de la candidatura Eines de País, que va promoure l’Assemblea Nacional Catalana (ANC). Finalment l’independentisme té 30 vocals en un ple constituït definitivament per 59. A més controla el comitè executiu, l’organisme que governa l’entitat.  

Animat potser per la polèmica suscitada sobre aquesta qüestió en la seva primera roda de premsa a començaments de mes, quan Canadell va accedir a parlar, amb reticències, en castellà però va prometre estudiar si acceptaria fer-ho amb regularitat, el president de la Cambra va decidir reafirmar les seves posicions en matèria lingüística. Canadell considera que hi ha mitjans tècnics adequats per traduir les seves paraules mitjançant subtítols en les televisions i l’ús de la llengua es pot convertir en element exemplificatiu del canvi de rumb de la institució empresarial. 

Canadell va recolzar la seva decisió aquest dimecres de no parlar castellà que el reglament intern de la Cambra «diu que les rodes de premsa es facin en català». A més, segons la seva opinió, "contestar una pregunta en dues llengües pot fer que el resultat sigui diferent" i hi hagi problemes d’interpretació. 

El cert és que el reglament publicat de la Cambra de Comerç de Barcelona no fa cap referència explícita a les rodes de premsa i la llengua a fer servir. En concret, l’article 94 del reglament estableix que «la Cambra utilitzarà el català en les seves actuacions i documentació internes, així com en la relació amb la Generalitat de Catalunya, les administracions locals i les altres corporacions públiques de Catalunya, les institucions i les empreses que en depenen. També utilitzarà normalment el català en la seva retolació i en les comunicacions i notificacions dirigides a persones físiques o jurídiques residents en l’àmbit lingüístic català, sense perjudici del dret dels ciutadans a rebre’ls en castellà si ho demanen.» 

Afegeix també el reglament que «en la publicitat institucional que faci en l’àmbit territorial de Catalunya, la Cambra utilitzarà de manera general el català».

Antecedent

L’1 de juliol passat, en la seva primera roda de premsa, Canadell va posar també pegues per parlar en castellà, però al final va acceptar davant de la necessitat d’abandonar la roda de premsa amb urgència per un acte al Palau de la Generalitat amb el president, Quim Torra. Ja llavors es va mostrar partidari que hi hagués alguna altra pregunta diferent de les ja realitzades i no repetir les respostes anteriors. "Avui encara parlaré en castellà, però pot ser que sigui l’última vegada. M’ho he de pensar. ¿És que no tenen traductors?", va etzibar el president de la Cambra quan se li va demanar que contestés en castellà una pregunta ja realitzada abans en català.

Campanya de l’ANC

Sobre la campanya de l’ANC per llistar alineades amb objectius de responsabilitat social, que ha sigut denunciada per la patronal catalana Foment del Treball davant de l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO), Canadell s’ha mostrat aquest dimecres obertament partidari de l’entitat independentista al considerar que es tracta només d’una campanya "informativa", amb l’únic objectiu de "destacar atributs socials de les empreses", com la llengua i les aportacions a l’economia circular. 

Segons Foment, la campanya de l’ANC pretén detectar empreses afins a l’independentisme i fomenta una "conducta anticompetitiva prohibida". La patronal va demanar una sanció de fins a 60.000 euros per als responsables de la campanya i mesures cautelars que inclouen el tancament de la web i el cessament de les declaracions públiques en defensa d’aquesta campanya.