energia
Endesa invertirà 675 milions fins al 2022 a Catalunya
L'elèctrica reforçarà la xarxa a totes les comarques per augmentar la qualitat del subministrament

A man walks under the logo of Spanish power company Endesa at their headquarters in Madrid, Spain, April 26, 2016. REUTERS/Andrea Comas /
Endesa invertirà a Catalunya en els pròxims tres anys (2020-2022) un total de 675 milions d’euros bruts per millorar les seves infraestructures. L’objectiu és desenvolupar i reforçar la xarxa elèctrica d’alta, mitjana i baixa tensió a totes les comarques on opera la companyia per consolidar i incrementar la qualitat del subministrament elèctric als seus més de 4,4 milions de clients repartits per tot el territori. Per establir aquests plans d’inversió s’han fet diverses hipòtesis, entre les quals es poden citar l’estimació de l’evolució de la demanda i el volum i la ubicació dels nous subministraments.
Entre les 645 actuacions previstes per a aquest trienni es poden identificar tres eixos d’actuació principals. D’una banda, la renovació i millora de la xarxa d’alta, mitjana i baixa tensió que té l’objectiu de fer-la més resilient davant d’eventuals incidències, principalment de factors meteorològics extrems. Aquesta línia de treball es concreta en diverses actuacions.
Un parell d’exemples serien l’estesa de noves línies que n’interconnectin unes amb les altres de manera que, en cas que una falli, es pugui garantir el subministrament elèctric als clients per alguna altra via. Això és el que es coneix com l’ampliació de l’estructura mallada de la xarxa.
Substitució de cables
La substitució de cable convencional per cable trenat n’és un altre exemple. Aquest fet representa una reducció important de les mesures i de l’amplitud física de la línia alhora que la fa més resistent, ja que les tres fases es mantenen unides, però aïllades, evitant contactes no desitjats per culpa del vent o d’altres agressions externes.
Aquestes actuacions s’estendran de manera més intensiva a la província de Lleida (per a la qual es destinaran 5 milions d’euros), així com a la ciutat de Barcelona (on està previst renovar fins a 60 quilòmetres de xarxa subterrània).
En aquest àmbit també destaquen inversions específiques de 7,2 milions d’euros en l’adequació de les línies aèries de distribució elèctrica per a la reducció del risc d’impacte o electrocució d’avifauna i de 8 milions en la renovació tecnològica dels parcs de mitjana tensió a les subestacions d’alta/mitja tensió.
- Evolució demogràfica Un de cada tres espanyols tindrà més de 65 anys el 2070
- Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Assaig clínic en fase 3 Vall d’Hebron desenvolupa un nou fàrmac contra l’obesitat: l’Orforglipron, una alternativa «més còmoda» que Ozempic i Wegovy
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Visita d’Estat Carles III desplega tota la pompa per afalagar Trump
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos