Anar al contingut

Fira SIL a Barcelona del 26 al 28 de juny

Idil·li de la logística amb el comerç electrònic

La venda 'online' impulsa un sector encara menyspreat i mal conegut, però que suposa el 8% del PIB espanyol

Eduardo López Alonso

Idil·li de la logística amb el comerç electrònic

Internet ha sigut el catalitzador de la revolució socioeconòmica del segle. I gràcies al comerç electrònic ha nascut un idil·li de conseqüències planetàries amb un sector econòmic de vegades menyspreat i d’altres simplement mal conegut, la logística. Un d’aquests mons paral·lels la ineficiència dels quals és inassumible per a l’engranatge econòmic i la vida quotidiana. El Saló SIL Barcelona, que se celebrarà del 26 al 28 de juny a Barcelona, evidència l’auge d’un sector que creix al compàs del comerç electrònic i que ja suposa el 8% de PIB espanyol. Per terra, mar i aire el logístic és molt més que comerç electrònic, però amb l’economia batejada 4.0 i les seves exigències, el món del simple transport de fa 20 anys és només record. 
Pere Navarro, delegat especial de l’Estat al Consorci de la Zona Franca i president del SIL, opina que “el SIL significarà un punt de trobada entre empreses i Administració, una connexió entre formes de producció, comerç i transport, amb més de 700 empreses participants. Però també serà un nexe del mercat europeu amb la resta del món”.
Javier Pagés, director general de Transnatur, opina que el sector logístic “és capaç de parar el món” però que tot i això “la gent i l’Administració en general no és conscient del potencial que té”. No obstant, aquesta percepció tendeix a canviar. 
Un estudi de la consultora DBK calcula que el sector logístic factura a Espanya de l’ordre de 4.500 milions d’euros, dels quals una mica més de 1.550 estan relacionats directament amb el comerç electrònic. És logística tota activitat derivada de l’emmagatzematge de mercaderies i les operacions relacionades amb aquestes, és a dir, manipulació, transport i distribució. El ritme de creixement general està una mica per sota del 6% cada any, però puja el 20% en el cas de que està relacionat directament amb el comerç electrònic. 
Els experts de DBK dibuixen escenaris futurs marcats per creixements, però també “una tendència a la concentració de l’oferta, en què els cinc primers grups concentren més del 40% del negoci”. Segons un altre estudi de Cimalsa, la logística ja representa el 13,6% del PIB català.  
Javier Malaver, responsable de desenvolupament de Cilgroup, destaca que la logística «ja és negoci tecnològic» en la nova economia 4.0. Són assignatures pendents i punts de fricció el repartiment nocturn, la regulació dels mitjans de transport, la cura del medi ambient, la millora de ports i aeroports i els seus accessos, el paper dels operadors públics, l’electrificació del transport aeri...