Anar al contingut

FIRA SIL A BCN

L'auge logístic destapa escassetat de mà d'obra qualificada

El sector ja suposa el 8% del PIB, però pateix falta de camioners i d'experts en 'big data'

La fira SIL i els congressos associats porten Barcelona a centenars d'experts a la ciutat

Eduardo López Alonso

L'auge logístic destapa escassetat de mà d'obra qualificada

El creixement accelerat del sector logístic crea un efecte col·lateral que preocupa: escassetat de mà d’obra qualificada. El Saló Internacional de la Logística (SIL), que ahir va obrir les portes a Barcelona, serveix per evidenciar aquest dèficit i també altres fites. El sector de la logística està en auge. Suposa ja el 8% del PIB espanyol i creix el 5,6%, segons va recordar el mateix ministre de Foment, José Luis Ábalos, en la inauguració del saló. El president de Pimec Logística, Ignasi Sayol, va presentar a la tarda un estudi que eleva aquest percentatge al 12,19% del PIB català, entre activitats logístiques pròpiament dites (4,45%) i els consums intermedis o compres que fa el sector a altres indústries (7,74%). 

A Espanya, el sector dona ocupació a un milió de treballadors i les contractacions estan augmentant a un ritme pròxim al 8% anual. Malgrat tot, entre les empreses creix la sensació que hi ha un clar desajust laboral i escassetat de mà d’obra qualificada, que s’anirà aguditzant.

I mentre els seus treballadors demanen pujades salarials –ahir hi havia protestes a la porta del SIL–, diversos estudis apunten a una alarmant falta de professionals formats. Falten en el sector logístic camioners i carretoners, però també experts en anàlisi de big data i directius capaços de congeniar amb l’economia 4.0. Segons la segona edició de l’estudi La importància de la mà d’obra en el sector logístic, fet per Mountpark i la companyia USAA Real Estate, ja hi ha una «alarmant falta de conductors de camions i treballadors de magatzem, però també dificultats per ocupar càrrecs de responsabilitat en la direcció». 

A Espanya també es percep clarament aquest dèficit. Segons la Unió Europea de Transport per Carretera (UETR), falten a Espanya de l’ordre de 15.000 conductors, tot i que hi ha 22.000 persones amb carnet de camió i que busquen feina. El 70% dels conductors tenen més de 50 anys. En el cas del Regne Unit el dèficit arriba a 55.000 conductors. L’estudi de Mountpark afirma que Alemanya requerirà 150.000 conductors en els pròxims 15 anys. 

Un altre estudi de Prologis que es presenta aquest dijous apunta també a la pèrdua d’atractiu del sector per als més joves. Critiquen que el 64% dels professionals han de recórrer més de 15 quilòmetres de distància entre casa seva i el lloc de treball. Els centres de treball se situen a les principals urbs (52%), on és més car tenir residència habitual, mentre que els salaris són moderats (generalment menys de 2.500 euros mensuals, amb nits fora de casa). Els salaris no tendeixen a pujar, ja que continuen sent un dels components de la despesa de les empreses més importants, de l’ordre del 30% segons l’estudi de Prologic. 

Com a exemple d’aquestes tensions laborals que venen, els sindicats UGT i CCOO van mostrar davant de la porta del SIL el seu descontentament després de vuit anys sense conveni col·lectiu en el sector de mercaderies i logística i la pèrdua de poder adquisitiu dels treballadors del sector en aquell període. Denuncien els sindicats la intenció de les empreses d’implantar la jornada laboral ordinària durant set dies a la setmana, sense opció a la conciliació laboral i familiar. I van anunciar una vaga al setembre si no s’obren les negociacions. El responsable de transport per carretera d’UGT Catalunya, Juan José Pérez, va acusar les patronals de dur a terme un «bloqueig constant» per posposar qualsevol pujada salarial, malgrat l’auge del sector. «Estem perdent poder adquisitiu, entorn del 8,5% en vuit anys, i la patronal no està disposada a acceptar pujades», va dir Juan Linero, de CCOO.

TROBADA EMPRESARIAL /El SIL va semblar ahir més fòrum empresarial i econòmic que fira. Per Pere Navarro, delegat especial de l’Estat al Consorci de la Zona Franca i president del SIL, «Barcelona organitza la cimera logística més rellevant que s’ha fet mai al món, amb més de 700 empreses expositores procedents de 43 països». Al costat del saló, un congrés mundial de zones franques i l’Intrade Summit, que engloba el congrés Alacat d’agents de càrrega i operadors logístics d’Amèrica Llatina; el congrés de duaners; el congrés Medalogistics (de transport de la zona mediterrània); i la fira eDelivery. Moltes brúixoles per a únic sentit,  creixement. 

Inauguració del SIL. 

Ábalos va recordar que el nombre de paquets que es distribueixen al dia a Espanya s’ha multiplicat per 10 en els últims cinc anys i que aquest és el gran catalitzador del canvi en una tendència a l’«intercanvi massiu i global de productes». Segons l’últim estudi de la CNMC sobre el sector, nou de cada 10 compradors per internet a Espanya van rebre algun paquet.

Hi ha consens en el fet que el corredor mediterrani és una infraestructura clau per al creixement del sector logístic i per a l’economia espanyola. «Compleix amb el calendari anunciat», va assegurar Ábalos. Les inversions licitades van ascendir a 228 milions d’euros l’any passat. 

Massimo Marsili, director general de transport a Espanya de XPO Logistics –l’estand més gran de la fira–, reconeix que el comerç electrònic ha canviat el sector: «La clau del transport a Europa passa ara per la correcta combinació del tren, el transport per carretera i el barco. Falta mà d’obra qualificada i lleis adaptades a les noves necessitats».