rànquing BrandZTM de Kantar

Amazon lidera la llista de marques més valuoses a nivell mundial

FILE PHOTO  The logo of Amazon is pictured inside the company s office in Bengaluru  India  April 20  2018  Picture taken April 20  2018  REUTERS Abhishek N  Chinnappa File Photo

FILE PHOTO The logo of Amazon is pictured inside the company s office in Bengaluru India April 20 2018 Picture taken April 20 2018 REUTERS Abhishek N Chinnappa File Photo / Abhishek Chinnappa (REUTERS)

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso

Amazon s’ha convertit en la marca més valuosa del món segons l’edició 2019 del rànquing BrandZTM de les 100 marques més valuoses del món que han anunciat WPP i Kantar a la Borsa de Nova York. Els mercats beneeixen Amazon com a gegant de la distribució minorista i de la tecnologia. Els experts de la consultora Kantar destaquen que la companyia ha sabut crear al seu voltant un ecosistema de productes i serveis, base per consolidar diversificades fonts d’ingressos.

El valor en borsa de la companyia ha augmentat, fet que ha permès a Amazon (amb un valor de marca de 315.505 milions de dòlars) avançar Apple (segona de la llista, amb 309.527 milions de dòlars de valoració) i Google (tercera, amb 309.000 milions de dòlars) i posar fi a 12 anys de dominació conjunta en els quals les tecnològiques han anat alternant-se el lloc de marca més valuosa del món. Per realitzar la valoració es té en compte la capitalització borsària, però també altres elements derivats de l’opinió de consumidors (tres milions d’enquestes a 50 mercats). 

Enrere van quedar els temps en què les grans empreses industrials o petrolieres encapçalaven la classificació de firmes més valuoses. El 1992, la companyia més important del món en capitalització borsària era la petroliera Exxon Mobil, seguida per la firma de distribució Wal Mart i per la industrial diversificada General Electric. El 2003, era General Electric la que liderava aquesta classificació i Microsoft la que s’havia colat en segona posició davant d’Exxon Mobil. El 2017, les tres primeres firmes mundials pel seu valor en borsa eren ja les tecnològiques, Apple, Alphabet (Google) i Microsoft. Ara despunta Amazon, com a reflex del que ha significat la revolució del comerç electrònic en el món en els últims anys. La capitalització borsària d’Amazon ascendeix a més de 918.000 milions de dòlars. 

La marca el valor de la qual més ha crescut és una marca tecnològica: Instagram. El 2019 gairebé duplica el valor (amb un 95% de creixement respecte de l’any anterior), i es converteix així, a més, en la marca que més posicions escala, 47, fins a col·locar-se al lloc 44 amb un valor de marca de 28.205 milions de dòlars.

Un altre avenç que es produeix en el Top10 d’aquest any és el d’Alibaba a Tencent, convertint-se aquesta primera en la marca xinesa més valuosa del món amb un valor de 131.246 milions de dòlars mentre que la segona descendeix tres posicions fins a quedar en vuitena posició amb 130.862 milions de dòlars.

Segons els analistes de Kantar, tecnologia i disrupció són la clau per donar valor a la marca. Les marques xineses han augmentat la seva presència en el rànquing amb quatre noves incorporacions en un any. Xiaomi (electrònica), Haier (electrodomèstics), Meituan (central de compres) i Didi Chuxing (transport) s’han fet un lloc entre les 100 marques més valorades del món.

La categoria d’empreses del sector del luxe és la que més creix (+29 %) seguida de retail o distribució minorista (+25 %). La presència de marques asiàtiques en el rànquing segueix en augment, amb 23 aquest any. Entre les quals 15 marques xineses, 3 d’índies i una d’indonèsia.

Notícies relacionades

Zara i Movistar, les dues úniques marques espanyoles presents en el rànquing, abandonen el Top50. Zara perd un 16% del seu valor de marca i es col·loca en la posició 61 mentre que el valor de Movistar (#75) baixa un 15%. El vaixell insígnia d’Inditex, que malgrat el seu descens continua sent la segona marca de moda en el rànquing per darrere de Nike, es trobava entre les 50 marques més valuoses des de 2012. 

Segons Kantar, la clau perquè una marca aconsegueixi bons resultats és ser disruptiu; involucrar-se en temes actuals com la igualtat, la sostenibilitat i el medi ambient mitjançant les seves responsabilitats corporatives i, sobretot, cuidar el servei al client.

Top 10 marques globals BrandZ Kantar

<span style="font-size: 1.6rem;">1 Amazon Retail </span>

Temes:

Amazon