Anar al contingut

UN 20% MENYS D'EMISSIONS

El megacamió guanya espai a les carreteres espanyoles

El gegant XPO Logistics posa en marxa una nova ruta entre Galícia i el Marroc amb productes tèxtils

Eduardo López Alonso

El megacamió guanya espai a les carreteres espanyoles

Els megacamions i els 'duotrailer' demanen espai a les carreteres espanyoles. Segons les últimes dades disponibles de la Direcció General de Trànsit, hi ha una mica més de 300 d’aquests vehicles pesants rodats en circulació per vies preautoritzades. La multinacional XPO Logistics va informar aquesta setmana de la posada en marxa d’una nova ruta amb megacamions que connecta Galícia amb el Marroc. Els camions, de 25,25 metres de longitud, transporten matèries primeres tèxtils des d’Espanya al nord de l’Àfrica diverses vegades a la setmana, i tornen amb les peces acabades perquè les tracti i les distribueixi un gegant del sector tèxtil. És un exemple clar de l’ús que d’aquests camions es pot fer, amb la limitació actual que no poden travessar fronteres intraeuropees amb la normativa actual.  Encara a Europa la reglamentació de transport no està unificada en tots els detalls. 

XPO és pionera en el servei de megacamions a Espanya, on va ser una de les primeres empreses de transport a obtenir l’autorització governamental per a la circulació de megacamions del Sistema Modular Europeu (EMS) el 2016. Cada megacamió de XPO pot transportar una càrrega màxima de 60 tones, davant les 40 habituals com a màxim, reduint les emissions de CO2 fins en un 20% per un millor equilibri entre consum i capacitat de càrrega. L’estalvi s’estima en un 20% de CO emès a l’atmosfera en comparació amb un remolc estàndard de 40 tones. Però en termes de costos logístics, l’eficiència també s’aconsegueix transportant més càrrega en el mateix viatge, per la qual cosa l’estalvi depèn de diverses variables, com ara la distància, el pes de la càrrega, etc.

Massimo Marsili, director general de transport de XPO Logistics a Espanya, Portugal i el Marroc, destaca que la seva companyia fa aproximadament 18.000 travessies a l’any a través de l’estret de Gibraltar, per a sectors d’automoció, tèxtil i alimentació. La flota de 15 megacamions de XPO a Espanya s’utilitza per als clients de l’empresa i per a la seva xarxa de transport de mercaderies paletitzades.

El megacamió no és exclusiu de grans empreses com XPO (facturació de 17.000 milions d’euros a escala mundial i 100.000 empleats). Qualsevol empresa de transport o del sector logístic amb intenció de millorar la rendibilitat de rutes fixes i amb gran volum de càrrega mira ja la conveniència de l’ús de camions gegants o de doble tràiler entre els seus serveis. Altres companyies com Gefco o Sesé en tenen. Són vehicles imponents amb motors de 15 litres i uns 600 CV. El conjunt pot sumar vuit eixos i arrossegar 60 i fins a 70 tones. El preu del cap tractor sol ser superior als 140.000 euros. 

L’Associació Europea de Fabricants d’Automòbils ha remès recentment una petició a la Comissió Europea perquè reguli l’ús de megacamions en l’entorn europeu. Una bona excusa és la reducció de CO, tot i que els transportistes temen que un auge d’aquest tipus de vehicles precaritzi el sector des d’un punt de vista laboral, al reduir el nombre de vehicles en circulació i restringir la propietat de vehicles pel seu preu més gran a les grans empreses.

La implantació massiva del megacamió a Espanya també és dubtosa, ja que es necessita una ruta planificada i assegurar el flux de mercaderia d’anada i tornada per assegurar els retorns de la inversió. Han d’enllaçar punts d’aprovisionament separats per llargues distàncies, 1.000 quilòmetres, i que no hi hagi massa desnivells (que disparen el consum).