Batalla judicial

Segona sentència favorable al model de Glovo a Barcelona

Fins ara l'empresa compta amb cinc resolucions que avalen el seu sistema d'autònoms i cinc que no

undefined43769405 glovo180801141917

undefined43769405 glovo180801141917 / RICARD FADRIQUE

1
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto

La batalla judicial que entaula Glovo per tota la geografia espanyola suma una nova sentència; aquesta vegada favorable al model laboral de l’empresa. Un jutjat social de Barcelona ha considerat que els seus repartidors o 'riders' estan ben enquadrats com a treballadors autònoms, tal com constata la sentència, a la qual ha tingut accés EL PERIÓDICO, feta pública aquest dimarts però amb data el passat 29 de maig. Aquest és el segon dictamen que valida el model laboral de Glovo a Barcelona –les dues en menys d’una setmana– i la cinquena a tot Espanya. A l’altre costat pesen cinc sentències més, totes a Madrid, en sentit contrari i que dictaminen que els 'riders' són falsos autònoms.

L’estira-i-arronsa als tribunals sobre el sistema laboral de les empreses de repartiment està sent una constant en els últims mesos i es reproduiran en el futur pròxim. Almenys en el curt termini, ja que fins que un d’aquests casos no arribi al Tribunal Suprem no s’unificarà la doctrina i cada jutge resoldrà segons el seu propi criteri. Diferent guió ha seguit fins ara les actuacions d’Inspecció de Treball, a Saragossa, Barcelona i Madrid, que han considerat de manera unànime que els 'riders' són falsos autònoms.

Notícies relacionades

 La sentència del magistrat del jutjat social de la capital catalana es recolza en l’argument de la dependència, o més aviat en l’absència vinculant d’aquesta en la relació que uneix a 'riders' amb empresa. Per al jutge aquesta relació no s’emmarca "dins de l’àmbit d’organització i direcció de l’empresa" i ho argumenta en el fet que "no existeix obligació de cap repartidor d’estar disponible, es pot connectar a l’aplicació quan vol, es pot passar dies sense connectar-se i pot triar els serveis que vulgui realitzar", a més de la lliure disposició d’itineraris o mitjans de transport.

Malgrat esmentar l’altra pota jurídica que defineix una relació laboral, l’alienitat, és a dir, la importància de l’algoritme perquè els 'riders' puguin desenvolupar la seva activitat. Els magistrats que han resolt en contra del model de Glovo (o d’altres empreses com Deliveroo) han considerat que per als reapartidors seria impossible contactar i repartir els seus encàrrecs sense la presència de l’aplicació i el seu algoritme.