Condicions laborals

El 'rider' de Glovo mort a Barcelona és el 14è sinistre fatal de l'economia de les plataformes

L'associació RidersXDrets exigeix a Glovo que assumeixi responsabilitats en relació amb l'accident contractant els repartidors com assalariats, no com autònoms

zentauroepp44377520 membres de la plataforma ridersxderechos arriben a de l ofic180719140156

zentauroepp44377520 membres de la plataforma ridersxderechos arriben a de l ofic180719140156 / Nazaret Romero

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto

L’accident laboral que es va saldar amb un repartidor de Glovo mort dissabte passat a Barcelona va ser el primer sinistre mortal d’un treballador de les plataformes a Espanya, tot i que no és el primer cas a tot el món. Fins a 14 accidents mortals de treballadors d’empreses de plataformes que entreguen menjar a domicili comptabilitzen a tot el món des de l’associació RidersXDrets, com a membre de la Trasnacional Federation of Couriers, que engloba col·lectius d’Europa i Amèrica. Així ho han explicat aquest dijous en roda de premsa, en què han exigit a Glovo que assumeixi responsabilitats en relació amb el sinistre mortal a Barcelona contractant els repartidors com assalariats, no com autònoms.

“Les empreses que utilitzen aquesta figura [del fals autònom] són responsables dels riscos que això comporta [...]; la mort de Pujan és fruit d’un model que tots coneixíem”, ha declarat el portaveu de l’IAC, Marc Casanovas, el sindicat que assessora l’associació de ‘riders’. Els serveis jurídics de l’IAC en col·laboració amb el bufet d’advocats Col·lectiu Ronda van presentar el juliol del 2017 i el juliol del 2018 sengles denúncies davantInspecció de Treball a Barcelona contra els models laborals de, primer, Deliveroo i, després, Glovo; reclamant la laboralitat de la relació.

Notícies relacionades

"Tots ens hem saltat algun semàfor per entregar una comanda més. La precarietat mata i el model que promouen aquestes empreses mata", ha denunciat una de les portaveus de RidersXDrets, Núria Soto. Des de l’associació afirmen que Glovo s’hi ha posat en contacte després de l’accident per abordar la situació, però els ‘riders’ al·leguen que no iniciaran cap negociació amb la companyia fins que aquesta assumeixi la laboralització dels repartidors. "Responsabilitzar-se és reconèixer la relació laboral, per a nosaltres no es tracta de posar diners sobre la taula", ha declarat Soto. Glovo va fer públic en un comunicat dilluns passat que assumiria els costos que en cas d’accident hagués hagut d’abonar l’assegurança privada que tenen l’obligació de contractar tots els ‘riders’, malgrat que el repartidor accidentat estava utilitzant el compte d’un altre. El que eximeix l’assegurança de qualsevol responsabilitat.

Des de RidersXDrets s’ha insistit que Inspecció de Treball, que ja va iniciar una investigació d’ofici, ha d’aclarir els detalls del sinistre, però també que Glovo no està assumint les seves responsabilitats a nivell de formació en prevenció de riscos. En tant que actualment estan operant com autònoms, això no és obligatori per a la companyia. En cas de ser assalariats, sí que ho seria. "Quan no s’han pres totes les mesures necessàries [per prevenir un accident] no és una desgràcia, és una negligència", ha declarat un altre dels portaveus de l’organització, Oriol Alfambra.