RESULTATS PRIMER TRIMESTRE

CaixaBank va guanyar 533 milions el primer trimestre de l'any, un 24,3% menys que en el mateix període del 2018

L'entitat explica els seus resultats en part per la no atribució dels resultats de Repsol després de la seva recent venda

L'entitat presentarà aquest dimarts aquests resultats en una roda de premsa a la seva seu social a València

zentauroepp47955991 caixabank190430103428

zentauroepp47955991 caixabank190430103428 / MIGUEL LORENZO

4
Es llegeix en minuts
Nacho Herrero

CaixaBank ha enviat aquest dimarts els seus resultats del primer trimestre del 2019 a la Comissió Nacional del Mercat de Valors, que recullen un benefici atribuït de 533 milions, una xifra que suposa un 24,3% menys que en el mateix període de l’any anterior. 

L’entitat, que ha augmentat en gairebé onze mil milions els recursos de clients, presentarà aquests resultats en una roda de premsa a la seva seu social a València aquest matí i dilluns va ser una de les grans animadores de l’Ibex 35 i la seva acció va pujar un 2,8%.

Segons va explicar en un primer comunicat el descens del resultat en el trimestre es deu essencialment a dos factors. D’una banda destaca la reducció dels resultats d’entitats valorades pel mètode de la participació, com a conseqüència de la no atribució dels resultats de Repsol després de l’acord de venda i de BFA després de reestimació de la influència significativa i reclassificació comptable.

També apunta als menors resultats extraordinaris per actius i passius financers i altres el 2019, principalment per la revalorització de la participació de BPI a Viacer el 2018. Sense tenir en compte aquests impactes extraordinaris, xifrats en 193 milions, el benefici s’hauria incrementat un 4,3% (resultat net atribuït ajustat de 511 milions en el primer trimestre del 2018), afirma CaixaBank.

La contribució a resultats del negoci bancari i assegurador ascendeix a 415 milions amb una rendibilitat (ROTE), excloent aspectes singulars, del 9,9%. L’aportació del negoci de participacions arriba als 60 milions i la de BPI, als 58 milions.

D’altra banda, el benefici es recolza en el creixement dels ingressos ‘core’ del negoci, que arriben als 2.027 milions (+0,9%), avalats per un augment del marge d’interessos del 2,9%, fins als 1.237 milions, i malgrat el descens de les comissions del 2,2%, fins als 612 milions.

Les despeses d’administració i amortització recurrents creixen un 4,7%, en l’augment del qual incideixen més despeses per l’acceleració del pla de transformació de la xarxa (oficines Store, InTouch), una despesa més gran en tecnologia i en noves iniciatives comercials, i nous requeriments normatius.

En relació amb el trimestre anterior, incideix el registre de 7 milions corresponent a l’IBI d’immobles d’ús propi.

Els recursos de clients creixen en 10.981 milions, fins als 369.463 milions, un 3,1% més a tancament del primer trimestre, recolzats en la bona evolució de l’activitat comercial i la recuperació dels mercats en aquest període.

Els recursos en balanç arriben als 266.674 milions (+2,8% el 2019), amb un creixement del 3,3% de l’estalvi a la vista, fins als 180.033 milions. Per la seva part, l’augment de l’1,8% de l’estalvi a termini es veu impulsat, essencialment, per l’emissió d’una nota minorista per 950 milions.

Els actius sota gestió creixen fins als 97.454 milions. En la seva evolució (+3,7% en el trimestre) incideix, essencialment, el bon comportament dels mercats després de la caiguda a finals del quart trimestre del 2018. El patrimoni gestionat en fons d’inversió, carteres i sicavs se situa en 66.485 milions d’euros (+3%). CaixaBank manté el lideratge en fons d’inversió, amb una quota del 17%, i en plans de pensions, amb una quota del 24,6%.

En el grup, el crèdit brut a la clientela se situa en 226.432 milions (+0,8% en el trimestre), amb un creixement de la cartera sana del 0,9%, 1.952 milions.

En l’evolució de la cartera sana de l’any destaca l’impuls del crèdit al consum (+3,1%) i el finançament a empreses, que augmenta un 2%.

El crèdit brut per a l’adquisició de vivenda (-0,7% en el trimestre) continua marcat pel despalanquejament de les famílies, si bé en els últims trimestres mostra indicadors positius en el creixement de la nova producció. De fet, la nova producció del crèdit hipotecari millora un 5% respecte al mateix període del 2018. La nova producció del crèdit al consum creix un 6% (2.246 milions) i el crèdit a empreses avança un 46%, fins als 5.002 milions de nou crèdit.

Notícies relacionades

L’entitat continua reforçant el seu lideratge comercial en banca de particulars i en banca digital, amb una quota de penetració a Espanya del 29,3% i del 32%, respectivament. A més, l’entitat continua reforçant el seu lideratge en banca digital amb la base de clients digitals més gran a Espanya: 6,1 milions, dels quals 5,4 milions són també clients en banca mòbil.

La ràtio de morositat del Grup CaixaBank es redueix fins al 4,6% (-13 punts bàsics en el trimestre). Els saldos dubtosos descendeixen 212 milions després de la gestió activa de la morositat, i se situen en 10.983 milions (-2.712 milions d’euros en els 12 últims mesos que, a més de la gestió de la cartera dubtosa i la normalització dels indicadors de qualitat d’actiu, incloïen vendes de carteres). La ràtio de cobertura es manté estable en el trimestre en el 54%.