IRPF 2018

La primera declaració de la renda sense papers

La presentació a la campanya que comença el 2 d'abril només serà per mitjans electrònics

El nombre de comunicacions pot superar els 20 milions, una xifra sense precedents

Oficines de l’Agència Tributària.

Oficines de l’Agència Tributària. / FERRAN SENDRA

4
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Sense papers. La campanya de la renda 2018que començarà dimarts que ve,  2 d’abril 2 d’abril, per a les declaracions telemàtiques i per internet, serà la primera en què ja no hi haurà papers. Segons l’ordre que regula els impresos i altres aspectes del període d’autoliquidació del tribut, “desapareix la possibilitat d’obtenir la declaració i els seus corresponents documents d’ingrés o devolució en paper imprès generat a través del servei de tramitació del’esborrany/declaració de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària”. Es podrà imprimir la vista prèvia per revisar-la, però no es podrà presentar. 

Una altra de les fites de la campanya és que pot ser que se superin per primera vegada els 20 milions de declaracions, ja que a la campanya de la renda 2017 ja es va estar molt a prop a aquesta xifra i seguint la tendència a l’alça de les últimes campanyes per l’evolució positiva de la creació d’ocupació. Els salaris són els que carreguen amb el gruix de l’IRPF, amb més del 80% de les declaracions amb aquest tipus d’ingressos. Des del 2008, el nombre total de declaracions es mou a l’entorn dels 19 milions, sense arribar fins ara als 20 milions. 

Mitjans electrònics 

Com a conseqüència de la supressió de la presentació en paper adquireix encara més importància la presentació per mitjans electrònics a través d’internet, a la seu electrònica de l’Agència Tributària, a través del telèfon o de les oficines d’Hisenda mitjançant cita prèvia, així com les que estableixin les autonomies. La progressió de les declaracions de la renda per internet ha sigut espectacular. Fa 10 anys eren uns 7,5 milions mentre que a l’última campanya de la que es tenen dades, la del 2016, al 2017, van ser 19,7 milions, segons les dades de l’Agència Tributària.      

Amb prou feines 350.000 dels més de 19 milions de declaracions encara utilitzaven el mètode d’entregar els impresos a Hisenda o les entitats col·laboradores, com els bancs, segons les dades de l’Agència Tributària. A l’anterior campanya, el 87% de les declaracions es van presentar per via telemàtica; un 1,7% en paper i la resta (una mica més de dos milions), en oficines de l’Agència Tributària.

El fet d’imprimir les predeclaracions provocava problemes de duplicitat i retards en el pagament o devolució de l’IRPF. Era freqüent que els contribuents elaboressin la seva declaració a través de la plataforma digital de l’Agència Tributària i just abans de confirmar-la utilitzessin el mòdul d’impressió de la predeclaració sense confirmar. Les dades, no obstant, ja quedaven incorporades a la base de dades d’Hisenda.

Duplicitats

Aquests contribuents després imprimien el model tributari amb el resultat per consultar-ho amb el seu assessor o amb el seu banc, però passava que el banc o l’assessor també el presentava. Això produïa duplicitats i generava problemes de comprovació, amb el consegüent augment de costos i retards a l’hora de la devolució, que és un dels tràmits que Hisenda ha accelerat més, ja que afecta tres de cada quatre declaracions aproximadament.

Una vegada presentada la declaració, sí serà possible imprimir tots els fulls, ja sigui per guardar-los; ja sigui per fer el pagament a la finestreta d’una entitat financera si, per exemple, s’ha aprofitat fins a algun dels últims cinc dies del termini de presentació (en què ja no és possible domiciliar el pagament). Segons fonts de l’Agència Tributària, l’objectiu d’aquesta modificació és evitar “duplicitats” en la informació remesa pel contribuent a l’Agència Tributària.

Qualsevol dispositiu

Dins d’aquest procés de digitalització, el 2014 ja es va suprimir la possibilitat de presentar la declaració amb bolígraf, una via que feien servir ja llavors només 35.000 contribuents. I un any després va néixer la plataforma Renda Web, per elaborar la renda ‘online’ i que va substituir per complet el programa Padre, creat el 1988.

Es pot utilitzar des de qualsevol dispositiu en diferents sessions, sigui un ordinador de sobretaula, un portàtil, un mòbil o una tauleta, per comprovar, revisar o modificar esborranys, o fer la declaració. Tot directament a través del servidor de l’Agència Tributària, sense descàrregues prèvies de programes, ni de fitxers de dades.

A l’actual campanya no hi ha gaires novetats, encara que hi ha elements afectats pel fet que els Pressupostos Generals de l’Estat del 2018 no van entrar en vigor fins al juliol. Així, a més de quedar exempta definitivament la prestació de maternitat i paternitat pagada per la Seguretat, després d’una sentència del Tribunal Suprem que així ho establia l’any passat, l’obligació de declarar té algun canvi.

Obligació de declarar

Notícies relacionades

En termes generals es mantenen els 22.000 euros bruts anuals, però quan hi ha més d’un pagador el llindar és de 12.000 euros fins al passat 5 de juliol i de 12.643 euros a partir d’aquesta data, que és quan van entrar en vigor els Pressupostos del 2018. Al seu torn s’incrementa en 1.000 euros addicionals la deducció per maternitat per despeses de guarderia i custòdia. També s’amplien, amb efectes des del 5 de juliol passat, les deduccions per persones amb discapacitat a càrrec al cònjuge no separat legalment i per família nombrosa.

Això també afecta el gravamen que s’aplica a les loteries i rifes. Queden exempts els premis de fins a 2.500 euros fins al 5 de juliol de l’any passat, mentre que d’aquesta data d’ara endavant la xifra és de 10.000 euros (per exemple per als de la loteria de Nadal). Alhora, augmenta la deducció per inversió en empreses de nova creació (‘start-ups’) del 20% al 30% i la base màxima s’eleva de 50.000 a 60.000 euros.