Informe Global Blue

El 'bon turista' amb prou feines trepitja Espanya

Els turistes extracomunitaris de més despesa i freqüència amb prou feines suposen el 14% de les arribades

Per rendibilitzar l'equació de menys turistes i més despesa convé posar el focus a la Xina i al Golf Pèrsic

granviamadridturismo

granviamadridturismo

3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Espanya és el quart país en turisme de compres d’Europa després de França, Itàlia i el Regne Unit i això es nota. A aquest país li costa atraure el 'bon turista', és a dir, el que té una despesa alta i una freqüència també alta: només el 14% dels turistes que ve a Espanya responen a aquest perfil, i d'aquests només un 0,6% són turistes d’alt poder adquisitiu. Aquesta baixa capacitat d’atraure aquests turistes recurrents –alt poder adquisitiu i alta freqüència– explica que Espanya sigui el país que registra la menor despesa mitjana per compres de viatgers extracomunitaris respecte a altres països europeus, amb 955 euros, davant els 2.100 del Regne Unit o els 2.125 de França.

Aquestes són algunes de les conclusions del’informe anual de Global Blue que, per primera vegada, incorpora la distribució de turistes de llarg radi per països segons la seva despesa i freqüència de viatge. Global Blue és el primer operador de Tax Free (compres lliures d’impostos) al món, amb presència en 51 països i una quota de mercat del 80%, i per això compta amb una base de dades generada a partir de totes les transaccions de viatgers extracomunitaris a Espanya.

Segons l’informe, les compres de turistes extracomunitaris a Espanya van caure el 2018 un 5% respecte al 2017, fins a assolir un total de 2.000 milions d’euros. Les previsions per a 2019 són bones per a Global Blue que preveu un creixement "de doble dígit" a causa que l’euro no es revaloritzarà més, i hi haurà una connectivitat més gran amb la Xina –s’acaba d’obrir un vol entre Madrid i Xi'an–, una "possible millora" en l’emissió de visats xinesos i la millora de la política turística implementada fa dos anys que aposta per buscar un viatger de més despesa.

L’objectiu, per tant, passar a consolidar-se com a destí de més despesa (més de 40.000 euros en els últims dos anys) com entre els que més viatgen (més de tres viatges en els últims dos anys). De moment, els dos perfils només sumen el 33,8% dels ingressos de compres. De fet, nou de cada deu turistes que arriben a Espanya (86%) responen al perfil de viatger poc freqüent, un perfil del qual s’obtenen el 66,2% dels ingressos per compres, i per això és necessari “atraure un perfil que aporti més valor per augmentar la sostenibilitat del model”.

La Xina i Golf Pèrsic, l’objectiu prioritari

La diferència entre Espanya i altres països europeus com el Regne Unit, França o Alemanya es deu, principalment, al viatger dels països del Golf Pèrsic com els Emirats Àrabs Units, Qatar o Kuwait. Un tipus de turista gairebé inexistent a Espanya i que, no obstant, en la resta de països citats és el seu segon o tercer emissor. Per això, Global Blue adverteix sobre la importància de posar el focus en aquests turistes, així com potenciar-ne d’altres com els Estats Units, Llatinoamèrica i Rússia.

Però també Xina, el principal país emissor de turistes de tot el món, que va portar el 2018 al voltant de mig milió de turistes a Espanya, mentre en el cas de França aquesta xifra es va elevar a 2 milions. "Si captéssim el mateix que els francesos multiplicaríem les vendes", va afirmar Luis J. Llorca que va animar a millorar els canals digitals per atraure 'millenials que seran els futurs viatgers i millorar la burocràcia (visats).

El segon mercat extracomunitari per a Espanya és l’Argentina que, no obstant, només concentra el 7% de la despesa amb una mitjana de 607 euros, mentre que l’asiàtic es deixa 2.465 euros.

Conflictes com el procés passen factura

Notícies relacionades

D’altra banda, sobre la imatge negativa que projecten els conflictes polítics a l’exterior passa factura al conjunt del país, segons Global Blue. Així, igual que en el cas del conflicte dels 'armilles grogues’ a França, la reserva de vols ha caigut un 14% el mes de gener, situacions com la del procés a Catalunya afecten negativament el conjunt d’Espanya, segons el director general de Global Blue.

 "És important aprendre, estem a la meitat de judici del procés i aviat hi haurà una sentència. Si hi ha una profusió molt negativa als països d’origen dels viatgers passaran coses com la de París", va explicar el director general de Global Blue, Luis J. Llorca. Per això va citar les administracions públiques a coordinar-se per no fer "la guerra pel seu compte" perquè si no només s’aconseguirà que "d’altres" s’emportin els turistes que haurien visitat les ciutats espanyoles, tant catalanes com de la resta de comunitats autònomes. "De vegades, els mitjans magnifiquen la fotografia d’alguna cosa i amb això ens juguem les vendes, els ingressos i el nostre benestar econòmic", va advertir Luis J. Llorca.

Temes:

Turisme