vivenda
La Generalitat sí que vol regular el preu dels lloguers
La conselleria de Justícia prepara un projecte de llei per reformar el codi civil català, que espera portar al Parlament a finals d'any

zentauroepp40803652 vivienda alquiler180213193608 /
El Govern de la Generalitat prepara, via Departament de Justícia, un avantprojecte de llei amb l’objectiu de regular el preu dels lloguers. Així ho ha fet públic aquest dilluns en roda de premsa la consellera de Justícia, Ester Capella, que ha previst portar a finals d’any la iniciativa al Parlament. Capella no ha concretat com pensen articular la regulació i si estarà lligada a l’índex de preus no vinculant del que ja disposa la Generalitat o dependrà d’actuacions concretes dels ajuntaments. Aquests i altres detalls, segons ha afirmat la consellera, hauran de ser consensuats amb la conselleria d’Economia i amb la de Territori i Sostenibilitat.
La decisió de la Generalitat arriba tres dies després que el Govern de Pedro Sánchez aprovés un reial decret per modificar la legislació en matèria de lloguers, en el qual no incloïa cap mecanisme per a la limitació directa de preus. Segons càlculs de la Generalitat, via Incasòl, el preu del lloguer s’ha encarit en els últims cinc anys un 38%, cosa que en termes absoluts serien 267 euros de mitjana. "L’objectiu del contracte ha de ser la vivenda, no l’especulació", ha defensat la consellera.
Actualment el preu dels lloguers es regula mitjançant l’article 17 de la llei d’arrendaments urbans (LAU), que dicta que "la renda serà la que lliurement estipulin les parts". La intenció del Govern és esquivar la LAU mitjançant el codi civil català. Fonts de la conselleria han argumentat que aquesta legislació té primacia sobre el dret civil espanyol en aquells aspectes en els quals hi hagi regulació pels dos costats. Partint d’aquesta interpretació jurídica, la conselleria pretén ampliar la legislació que ja incorpora el codi civil català en matèria d’arrendaments, com ara la masoveria urbana o els arrendaments rústics, per generar-ne una de nova que s’estengui als arrendaments urbans i els prioritzi sobre la LAU.
Una de les primeres mesures que incorporarà el projecte de llei que s’està ultimant des del Departament de Justícia, a banda de la regulació de preus, és l’ampliació de la durada mínima dels contractes de lloguer. Amb la recent modificació del Govern, actualment aquests són d’entre cinc i set anys, segons si el llogater és persona física o jurídica. La Generalitat vol que la forquilla sigui entre sis i 10 anys, encara per concretar.
El projecte, liderat des de la conselleria de Justícia, controlada per ERC, promet no desenvolupar-se exempt de polèmica. D’una banda, els socis postconvergents del Govern dels republicans poden no veure la mesura amb gaire entusiasme. El PDECat, al Congrés dels Diputats, s’ha manifestat contrari a una regulació directa dels preus del lloguer.
De l’altra, el reial decret aprovat pel Govern en l’últim Consell de Ministres incloïa en la seva disposició final primera que "els articles primer i segon d’aquest reial decret-llei es dicten a l’empara del disposat en l’article 149.1.8.ª de la Constitució Espanyola que atribueix a l’Estat competència exclusiva en matèria de legislació civil". Des de la conselleria de Justícia no es descarta que aquesta iniciativa acabi en un nou litigi competencial. "Demano al Govern central que respecti les competències pròpies de Catalunya", ha declarat Capella.
- Restauració Tanquen una desena de bars i restaurants de la Costa Brava després del suïcidi del propietari
- Entrevista Carla Simón: «La meva mare va deixar l’heroïna i em va tenir a mi, tot i que després va arribar la putada de la sida»
- Un tiet dels germans Márquez detingut per un cas d'assassinat que s'instrueix a Solsona
- Assassinat sense resoldre ¿Per què l’ADN del jersei d’Helena Jubany fa un gir al cas i obre la porta a un judici?
- Tornada al col·legi Catalunya arrenca el curs escolar amb el repte d’atendre un 30% de l’alumnat amb necessitats educatives especials
- Salut i feina Volver al trabajo sin vértigo: claves para superar el estrés posvacacional
- Feijóo s’absentarà per primer cop de l’acte, que serà presidit pel Rei
- Les crítiques de Sánchez als jutges tensa l’obertura de l’any judicial
- BÀSQUET Espanya ha de guanyar a Grècia o esperar un favor de Geòrgia per seguir
- FUTBOL Un any de presó pels insults de caire racista a Iñaki Williams