EXPANSIÓ DEL MERCAT A L'ENGRÒS

Mercabarna negocia la compra de 20 hectàrees a la Zona Franca

Amb uns ingressos de 37,6 milions d'euros, el mercat a l'engròs requereix més espai per poder continuar creixent

L'exercici 2018 va acabar amb un creixement dels beneficis del 49,39% per la venda dels terrenys de Makro

elaborados

elaborados

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Mercabarna necessita més espai per créixer. Fruit d’aquesta necessitat, actualment negocia amb el Consorci de la Zona Franca l’adquisició o ús d’un total de 20 hectàrees limítrofes suplementàries que permetrien la instal·lació d’empreses del sector alimentari al costat del mercat a l’engròs, actualment amb nivells d’ocupació pròxims a la saturació.  Actualment Mercabarna ocupa 90 hectàrees. El president de Mercabarna i regidor de Comerç de l’Ajuntament de Barcelona, Agustí Colom, va reconèixer la importància d’aquesta ampliació: "Estem treballant perquè aquests terrenys siguin per a Mercabarna, però estem en plena negociació".  

Mercabarna va elevar els seus beneficis abans d’impostos el 49,39% l’any passat. Exercici atípic des d’un punt de vista comptable i comptes rècord, però en qualsevol cas un balanç positiu davant d’un moment de transformació del recinte i necessitats cada vegada més imperioses d’expansió física. Els beneficis abans d’impostos del mercat a l’engròs barceloní van arribar als 10,4 milions d’euros el 2018, amb una xifra d’ingressos de 37,6 milions d’euros (el 9,53% més que el 2017).

La facturació conjunta de les més de 700 empreses presents a Mercabarna, de l’ordre dels 5.500 milions d’euros, situaria aquest ‘hub’ en una de les cinc empreses més grans de Catalunya i la segona del rànquing industrial per darrere de Seat, per exemple. Un gegant del tràfec, que va gestionar l’any passat 2.260.994 tones de productes. L’increment dels resultats del mercat a l’engròs es va deure en gran manera a la venda de l’antiga nau i terrenys de Makro, que va aportar 4,7 milions extra als comptes. El benefici net va ser de 8,8 milions, el 33% més. 

Segons el director general, Josep Tejedo, el repte ara és la millora de les actuals instal·lacions, tot i que va reconèixer que per complir amb les exigències futures es fa cada vegada més necessària l’ampliació física del recinte de Mercabarna amb aquests terrenys annexos del Consorci de la Zona Franca, d’unes 20 hectàrees.

L’anunci d’eleccions incorpora un altre element d’incertesa a aquesta negociació per a la compra d’aquests terrenys qualificats per a activitats alimentàries i no d’altres, i que suposaria una gran part de l’espai ja ocupat per Mercabarna (actualment unes 90 hectàrees, fet que suposaria un 22% més d’espai). Un altre dels problemes de la negociació amb el Consorci és que l’espai pot ser atractiu per a altres compradors, tot i que el seu ús s’haurà de circumscriure a activitats alimentàries. 

Els beneficis extra aconseguits el 2018 serviran per sufragar alguns dels projectes que Mercabarna planeja a curt termini, com la construcció d’un mercat de productes ecològics dins del seu recinte, que costarà uns cinc milions i estarà llest en el primer trimestre del 2020. També es destinaran fons a la urbanització de la parcel·la que envolta l’espai on s’ubicarà aquest mercat i al canvi de l’enllumenat en el polígon mitjançant sensors per reduir el consum i les emissions en un 50%. Es destinaran 1,7 milions d’euros a aquestes millores mediambientals. En total es preveuen 17 milions d’inversió aquest any en projectes de millora de les instal·lacions. 

"Les inversions previstes per als dos pròxims anys aposten per l’ecologia, la lluita contra el malbaratament alimentari, la modernització de les infraestructures del recinte i per acostar Mercabarna als ciutadans", ha destacat el president de Mercabarna, Agustí Colom.

Notícies relacionades

Mercabarna servirà els pròxims mesos com a camp de proves de la tecnologia de mòbils 5G, després d’un acord aconseguit amb Mobile World Capital. La idea és que la cobertura de mòbils d’alta capacitat permeti millorar el trànsit de vehicles dins del recinte i aprofundir en aplicacions que facin ús intensiu de l’intercanvi de dades al sector logístic. 

Quant al producte comercialitzat durant l’any passat, es registra una tendència de creixement exponencial de les activitats dirigides a la restauració, amb noves infraestructures dirigides a l’elaboració de productes frescos. El nombre de tones va augmentar el 4% globalment, gràcies especialment a l’impuls del mercat central de fruites i hortalisses (amb un creixement del 2,7% en tones), i el paper de les empreses situades a la Zona d’Activitats Complementàries (ZAC), que van moure gairebé un milió de tones, les 6,76% més que el 2017. Segons Mercabarna, "existeix la tendència creixent de la demanda de les empreses del sector de la restauració i per part del consumidor final d’aliments preparats que li redueixen temps de preparació a la cuina". Aquesta Zona d’Activitats Complementàries està formada per més de 400 empreses que es dediquen a aportar valor afegit al producte fresc, des de maduració de fruita, envasament de fruites, verdures o peix, vivers de marisc o preparats carnis, per exemple.