Deixarà de fabricar-lo el 2021

Airbus diu adeu a l'A-380, l'avió comercial més gran del món

El principal client d'aquest aparell, Emirates, ha decidit modificar una part dels seus encàrrecs per substituir-los per models que li semblen més eficients

81f832cf-d7d3-4161-9f10-cb0fb435c836-hd-web / periodico

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

El grup europeu Airbus ha anunciat aquest dijous que deixarà de fabricar el seu avió gegant A380 el 2021 després que el seu principal client d’aquest aparell, Emirates, hagi decidit modificar una part dels seus encàrrecs per substituir-los pels models A330-900 i A350-900, que li semblen més eficients. Aquesta decisió afecta 3.500 llocs de treball a tot Europa.

Emirates, que d’acord amb les comandes vigents fins ara hauria d’haver rebut en total 162 avions A380, finalment només se’n quedarà 123 i, a canvi, ha subscrit un nou contracte amb Airbus per 40 unitats de l’A330-900 i 30 de l’A350-900.

En un comunicat, el conseller delegat d’Airbus, Tom Enders, ha explicat: "Com a resultat d’aquesta decisió, no disposem d’una cartera de comandes de l’A380 substancial i, per tant, no hi ha una base que sustenti la producció de l’A380, malgrat tots els esforços de venda que hem realitzat amb altres aerolínies en els últims anys".

"Això ens porta a l’acabament de les entregues de l’A380 el 2021", ha conclòs el conseller delegat del grup europeu, que va aconseguir incrementar l’any passat el seu benefici en un 29% fins a 3.054 milions d’euros, malgrat el llast financer que un exercici més li va suposar el programa de l’avió de transport militar A400M.

El primer executiu del consorci aeroespacial europeu ha indicat que l’empresa continuarà donant suport als avions, tot i que ha alertat que en les "pròximes setmanes" començarà a dialogar amb els agents socials, ja que la liquidació de l’A380 afectarà entre 3.000 i 3.500 llocs de treball.

Impacte negatiu 

Aquestes novetats del programa A380, un aparell amb capacitat per a més de 500 passatgers que Airbus va treure amb vista als problemes de saturació dels aeroports de les grans metròpolis mundials, tenen un impacte negatiu de 463 milions d’euros en el resultat net operatiu (Ebit) del 2018 de l’empresa, tot i que alhora suposaran 177 milions d’euros en la línia d’altres resultats financers. 

Airbus, en qualsevol cas, va aconseguir una rendibilitat rècord l’any passat gràcies a un volum d’entregues sense precedents en la seva història (en especial 800 avions comercials) i el seu consell proposarà a la junta el repartiment d’un dividend rècord d’1,65 euros per acció, un 10% més. 

Això, malgrat l’enèsima provisió que va haver d’encaixar en els seus comptes per l’A400M que s’acobla a Sevilla, en aquesta ocasió per 436 milions d’euros.

Notícies relacionades

Aquest càrrec addicional, resultat d’una actualització de l’estimació del contracte amb els països que van llançar el A400M, reflecteix sobretot el resultat de les negociacions amb aquests països, així com nous càlculs sobre les possibilitats d’exportar-lo, la pujada de preus i l’augment d’alguns costos, segons ha indicat Airbus aquest dijous en un comunicat. 

El gegant europeu d’aeronàutica i defensa ha reconegut que fins i tot encaixant aquest nou impacte negatiu en els seus comptes, "continuen havernt-hi riscos".  Riscos sobre "el desenvolupament de les capacitats tècniques i en els costos associats, en la consecució de prou comandes d’exportació a temps, així com quant a la fiabilitat operativa dels avions –especialment sobre els motors– i en la reducció de costos d’acord amb la línia de base revisada".