Ocupació en risc

CCOO demana a administracions i empreses encarar la reconversió de la indústria de l'automòbil

El sindicat considera que el sector es troba en un punt d'inflexió i que si no s'aborden canvis corren risc milers de llocs de treball

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto

El sindicat CCOO ha congregat aquest dimarts a Barcelona centenars de delegats sindicals del sector del’automoció  a Catalunya per posar en comú un missatge: és urgent abordar la reconversió tecnològica de la indústria automobilística a Catalunya per no acabar fora del tren de la competitivitat. Així ho han transmès a la sortida de l’acte davant dels periodistes el secretari de la federació d’indústria a nivell estatal, Agustín Martín, i el seu homòleg a Catalunya, José Antonio Hernández.

Entre les diferents centrals amb presència al sector fa temps que el debat sobre la necessitat d’abordar la reconversió del sector de l’automoció està present. No perquè les plantes localitzades a Espanya vagin malament, sinó perquè veuen que a tot el món el tauler s’està movent i temen perdre la gallina dels ous d’or que representen els bons salaris, contractes indefinits i grans plantilles que predominen entre les grans firmes.

A l’acte organitzat aquest dimarts per CCOO no només hi han assistit representants de Seat i Nissan, sinó també delegats de les empreses denominades de components, és a dir, que fabriquen moltes de les peces necessàries per a l’acabat del vehicle. Entre aquestes les bones condicions laborals no són tan freqüents com entre Nissan i Seat i el seu pes en termes d’ocupació és substancialment més gran. Segons càlculs sindicals, la proporció de plantilles és d’un treballador de Seat o Nissan que genera set llocs de treball en components. El secretari general de la divisió d’Indústria de CCOO a Catalunya, José Antonio Hernández, ha xifrat en 100.000 treballadors els que es dediquen a serveis de components.

A començaments d’any va saltar l’alarma des de la planta de Nissan a la Zona Franca, on les diferents centrals amb representativitat van emetre un comunicat mitjançant el comitè d’empresa en què denunciaven que la producció de la planta estava en el 38% de la seva capacitat i temien que la tendència descendent continuï.“Avui a Nissan ja hi ha llocs de treball en risc”, ha declarat el responsable de CCOO a l’empresa, Miguel Ángel Boizas. El dirigent sindical ha explicat que actualment tenen un excedent de plantilla, que l’empresa està gestionant posant diners per a flexibilitat horària i amb plans de prejubilació i baixes incentivades, i ha reclamat inversions per reconvertir la planta de pintura que tenen a la Zona Franca per poder adaptar-la i atreure nous models.

Notícies relacionades

El seu homòleg a Seat, Rafael Guerrero, ha afirmat que “actualment la situació a Seat és molt bona, però si no comencem a treballar de cara a un futur, quan parlem de transició justa, des del punt de vista de la defensa de l’ocupació, si ens hi posem d’aquí quatre o cinc anys anem tard. [...] També en els models de formació per adaptar-nos a les noves professions”.

Per a això des de la central s’ha exigit a les administracions públiques més coordinació i feina per atreure inversions i a les empreses més voluntat negociadora per asseure’s amb els representants dels treballadors i traçar plans de futur a llarg termini.