20 febr 2020

Anar al contingut

CONSUM

La majoria de les botigues ofereixen rebaixes abans de Reis

La majoria del comerç ofereix descomptes en plenes compres d'última hora

A diferència d'altres anys, també petites i mitjanes cadenes participen en les ofertes

Josep M. Berengueras

La majoria de les botigues ofereixen rebaixes abans de Reis

Si els Reis no han tingut temps de fer les compres per endavant, potser s’estalvien uns quants euros amb les compres d’última hora.  La gran majoria del comerç Espanya ha decidit avançar la campanya de rebaixes d’hivern o oferir importants descomptes just en els últims dies previs a Reis. La llei ho permet, i el comerç sap que el reclam de les ofertes és el millor aliat per atraure els consumidors

La liberalització de les normes comercials (tant espanyola com catalana) permet a les botigues fer rebaixes (més enllà dels descomptes clàssics) en qualsevol moment de l’any. Al principi, van ser només algunes cadenes les que començaven les rebaixes d’hivern abans del 7 de gener, dia clàssic d’inici. Després, a poc a poc s’hi van anar sumant altres companyies. Aquest principi d’any, l’opció massiva és la d’oferir rebaixes o campanyes de descomptes. 

Un passeig per qualsevol artèria comercial d’Espanya ho confirma. A Barcelona, per exemple, la gran majoria de les grans cadenes ofereix ja rebaixes: H&M, Mango, Pimkie, Springfield, Cortefiel, United Colors of Benetton... Mentrestant, cadenes que no s’hi han sumat com El Corte Inglés o Uniqlo, tenen en marxa campanyes d’ofertes: la primera, amb el nom de 'Feliç 2019'; la segona, sota el lema 'preus reduïts’. Mentrestant, les úniques firmes que aguanten sense ofertes massives (però sí puntuals) són les del grup Inditex: Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti... És previsible que iniciï les rebaixes el 7 de gener. 

A més, altres de les novetats aquesta campanya és que a diferència d’altres anys molts petits i mitjans comerciants han decidit aquest any també afegir-se a les ofertes. És el cas de firmes com Furest, Casas, Scala Dei Cottet, que ja han penjat els cartells de rebaixes. 

Riscos

"El consumidor està adormit, i espera estímuls per actuar. Les rebaixes són un estímul, una forma de sortir i gastes", apunta el professor d’Escodi Andreu March. "El problema és que el consumidor tampoc és tonto. Si li crides molt l’atenció, s’acabarà adonant que no surt a compte. El model de 'sempre en rebaixes’ es pot esgotar: si tots els dies són rebaixes, cap dia és rebaixes", adverteix mentre el professor d’Esade Pedro Rey. 

"El que està clar és que el que ens agradaria és que hi hagués un consens per a una data d’inici. Seria una manera de donar-li visibilitat a la campanya, perquè quan cadascú fa el que vol és complicat per als clients i per a les botigues", destaca el president de RetailcatJoan Carles Calbet. "No té sentit ni començar cada un per la seva part, com tampoc el tenia que les rebaixes duressin dos mesos. Les rebaixes servien per liquidar l’estoc, i anaven molt bé. Caldrà veure quin sentit li donem en el futur", afegeix.

El petit i mitjà comerç, almenys, és optimista de cara a les vendes. "El fred va arribar aviat, però se’n va anar i no ha tornat. Per poc que torni, ajudarà les vendes", afegeix Calbet. La Confederació Espanyola de Comerç (CEC) espera que les rebaixes d’hivern suposin un increment de les vendes de fins al 3% respecte a fa un any. Aquesta previsió és similar a les que calcula l’Associació Empresarial del Comerç Tèxtil, Complements i Pell (Acotex), que augura, un increment d’entre el 3% i el 4%.

Per a part del comerç minorista les rebaixes són bàsiques: suposen fins al 40% de la facturació, segons la CEC.