03 juny 2020

Anar al contingut

COMERÇ

Amb el Black Friday va començar tot

L'inici de la campanya de Nadal en el 'divendres negre' només aconsegueix que s'avancin compres

Josep M. Berengueras

Amb el Black Friday va començar tot

FERRAN NADEU

Les rebaixes eren l’eina que les botigues tenien de liquidar l’estoc  després de la campanya de Reis. Alhora, el pont de la Constitució solia ser el moment en què començava la campanya de Nadal, amb l’encesa de llums de Nadal inclosa. Ara, tot sembla haver canviat: amb el Black Friday (finals de novembre) comença la campanya de Nadal i la liberalització de les rebaixes porta els descomptes la setmana abans de Reis.

El furor a Espanya pel Black Friday està canviant les regles de joc del comerç. Tant, que molts dels regals que el pròxim diumenge portaran els Reis Mags hauran sigut adquirits fa més d’un mes, aprofitant els descomptes del 'divendres negre'. Això, això sí, no evitarà que si el consumidor ho necessita pugui canviar els seus articles, ja que la majoria de botigues allarguen els dies de devolució del que s’ha comprat en el Black Friday fins més enllà de Reis.

Si fa uns anys pocs comerços creien en el Black Friday, ara tots hi participen. Si pocs s’atrevien a avançar rebaixes, ara gairebé tots les avancen. "Els temps han canviat. Una vegada fas descomptes en el Black Friday, ¿per què no fer-los en cap altre moment? El consumidor no és ximple, sap que a internet hi ha ofertes sempre", afirma el professor d’Escodi Andreu March. 

"Les botigues no són tontes. Si fan ofertes en el Black Friday és perquè funciona. Si venen en rebaixes abans del dia 7 és perquè la gent compra. El problema vindrà quan el consumidor assumeixi l’estratègia, vegi que es fan descomptes tot l’any i no compri en aquestes dates", afegeix el professor d’Esade Pedro Rey. Un estudi de BBVA assegura que el volum de compres per internet al novembre supera les fetes el desembre en els últims tres anys.

"Les vendes de Nadal s’han desplaçat cap al Black Friday. Si al final no es ven més i l’únic que s’aconsegueix és menys marge, no té sentit, en especial un Black Friday de diversos dies", conclou el president de Retailcat, Joan Carles Calbet.