10 d’ag 2020

Anar al contingut

PRODUCTES DE TEMPORADA

Alacant, la fàbrica del nadal

A les factories alacantines es produeixen torrons, joguines, raïm i flors de pasqua per valor de 900 milions d'euros

Nacho Herrero

Alacant, la fàbrica del nadal

Miguel Lorenzo

Quan la costa d’Alacant  acomiada els últims turistes a finals de setembre, l’interior de la província accelera la maquinària de cara a la campanya de Nadal, el seu particular ‘pont d’agost’. De les seves fàbriques camps surten quatre productes ‘bàsics’ a les llars espanyoles aquest desembre. Torronsjoguinesraïm flors de pasqua, componen el seu particular pòquer i suposa una facturació que en aquest final del 2018 s’espera que superi els 900 milions d’euros, una xifra que va calcular Delegació de Govern el Nadal passat.

Gairebé tot el raïm que es consumirà la pròxima nit de cap d’any sortirà les vinyes del Vinalopó Mitjà. La denominació d’origen inclou set municipis i altres tantes varietats, però és l’Aledo la que arriba al mes de desembre embossada als seus característics papers. Copa el 40% d’una producció que al maig es va estimar en uns 56 milions de quilos, un més que l’any passat i aquest any el preu del quilo al camp ronda els 0'85 cèntims, segons confirma José Bernabéu, president de la DO que calcula que entre el camp i els magatzems es generen 12.000 llocs de treball directes entre setembre i desembre.

Per a l’empresa UvasDoce, la campanya de Cap d’Any pot suposar un terç de la seva facturació anual. De fet, va sorgir com una marca secundària de Frutas La Ballena però ja fa anys que es ‘va menjar’ la seva matriu.  Entre el camp, magatzem i oficines treballen en aquesta empresa prop de 250 persones però en l’última setmana de l’any hi pot haver fins a 350 envasant, és el seu pic de l’any.

Torró estable, xocolata disparada

Alacant també copa la producció de torrons. La previsió és que la producció aquest any creixi entre un 3% i un 4%, respecte el 2017, quan es van produir 13 milions de quilos, que es van traduir en 22 milions de barres de torró protegit per la DO del Consell Regulador de Xixona i Torró d’Alacant i 60 d’altres tipus. Només a Xixona, prop de 1.400 persones treballen de manera directa, fixos discontinus, i la facturació s’acostarà als 210 milions d’euros.

La seva temporada alta va de finals de setembre a començaments de desembre. “Aquí diem ‘el torró es fa en tres mesos, es compra en una setmana i es menja un dia’” explica Manuel López, responsable de ‘Hijos de Manuel Picó Llorens’. Per a ells la campanya suposa el 90% de l’any “i els tres Reis Mags són el torró d’Alacant, el de Xixona i el de xocolata”. 

Des del consell apunten que malgrat un creixement inesperat de l’11% als torrons protegits l’any passat, el sector és estable però no ocorre el mateix amb el de la xocolata, que està disparada. Alacant ja és la província espanyola que més produeix amb 33 milions de quilos anuals i, sí, el seu consum també creix per nadal.

La joguina resisteix

La globalització i les exportacions de la Xina van colpejar amb força l’altre temps dominant sector joguinaire però aquesta indústria continua donant treball directe a unes 4.500 persones. Són les xifres de l’Associació Espanyola de Fabricants de Joguines, que té la seva seu principal a la localitat d’Ibi, ja que Alacant es manté com a epicentre, i que preveu un creixement global en la facturació d’entre un 1% i un 2% aquest 2018.

La Comunitat Valenciana lidera el rànquing autonòmic d’empreses, amb 93, d’empleats, amb gairebé dos mil, i de facturació, amb 628 milions d’euros (un 37% de l’estatal), és per Alacant, on són establertes 66 empreses i 1.500 empleats. I en aquesta campanya es concentren al voltant del 75% de les vendes nacionals.

És el cas de Muñecas Berbesa de Ibi, aquesta companyia familiar exporta Europa prop del 60% de la seva producció. “El 2000 amb l’entrada de les importacions de la Xina vam haver de canviar el catàleg i especialitzar-nos en la qualitat i des de la crisi de 2008 vam haver de buscar altres mercats”, explica el seu responsable Raúl Arias. Les seves nines van des dels 10 als 50 euros i juguen la carta de la qualitat i la seguretat per diferenciar-se del model xinès.

Creix la flor de Pasqua

Tot i que amb menys tradició, un quart motor s’ha unit a l’estrebada nadalenca a la província. Es tracta de la Poinsettia o Flor de Pasqua. Es calcula que des de fa una dècada es produeixen uns nou milions d’unitats en aquestes dates.

Per a Viveros Amorós, d’Elx, aquesta planta (en totes les seves varietats) pot suposar entre un 15 i un 20% de la seva facturació anual i fa uns vint anys que estan amb ella. Als seus hivernacles hi ha entre 80.000 i 100.000 unitats preparades i gairebé totes emparaulades per arribar a les botigues entre el pont de desembre i el sorteig de la Loteria.

Les primeres es van plantar a l’abril i, com amb el raïm, el clima és la clau. Per això Almeria lidera la producció, amb un 25% del total, però li segueixen molt de prop Alacant i Múrcia, amb un 20% cada una. Una altra carta més per al pòquer nadalenc alacantí.